Tweede Kamer wil oplossing voor intercity Dordrecht-Breda

De Tweede Kamer heeft vandaag een motie van D66 en ChristenUnie gesteund om tot een oplossing te komen voor de intercity Dordrecht-Breda.

De pendelintercity Dordrecht – Breda is eind 2016 geïntroduceerd als compensatie voor het schrappen van de stop Dordrecht bij de intercity Den Haag – Eindhoven. De trein wordt de eerste twee jaar gefinancierd door het Ministerie. Eind dit jaar loopt die periode ten einde, waardoor er een einde dreigt voor de pendelintercity.

De motie verzoekt om de tijdelijke intercitypendel met minimaal een jaar te verlengen en samen met de NS, regionale vervoerders en de regio Drechtsteden te zoeken naar een structurele oplossing.

ChristenUnie-Kamerlid Stieneke van der Graaf: "Dordrecht is een belangrijk OV-knooppunt voor de regio Drechtsteden. De bereikbaarheid en reistijden van en naar Dordrecht zijn de laatste jaren verslechterd. Een intercityverbinding is daarom onmisbaar. De intercitypendel is niet ideaal, maar zolang er geen structurele oplossing is gevonden, is het belangrijk dat deze pendel in ieder geval met een jaar is verlengd."

Het is niet de enige motie die ChristenUnie dinsdag indiende. Ook een motie om het reizen met de trein toegankelijker te maken werd aangenomen. Net als een andere motie die aandacht vraagt voor de intercityverbindingen naar het Noorden en Oosten. Het kabinet wil onder meer de Sprinters Apeldoorn – Enschede, Zwolle – Groningen en Zwolle – Leeuwarden aanbesteden. "Maar dat mag wat mij betreft niet ten koste gaan van de huidige intercityverbindingen" stelt Van der Graaf. De motie werd samen ingediend met Rob Jetten van D66

Archieffoto: Treinenweb
Archieffoto: Treinenweb

Bron: Treinreiziger