KPN hoopt op mobiel bereik HSL-tunnels vanaf 2019

Tien jaar na de in gebruik name van de hogesnelheidslijn krijgen reizigers in de HSL-tunnels waarschijnlijk alsnog mobiel bereik. De grootste telecomprovider van Nederland – KPN – hoopt het mobiel bereik in de HSL-tunnels vanaf 2019 stapsgewijs te realiseren. Dat zegt de provider tegenover Treinreiziger.nl.

Jaarlijks reizen inmiddels 7 miljoen treinreizigers via de hogesnelheidslijn. Door de vele tunnels en de hoge snelheid (Thalys) valt het mobiel bereik op de HSL-zuid vaak weg. Vervelend, omdat juist treinreizigers hun reistijd vaak gebruiken om te bellen of te internetten. Waarom hebben de spoortunnels dan nog geen bereik? KPN woordvoerder Stijn Wesselink legt het uit: “De realisatie van mobiele bedekking in spoortunnels is complex. Bovendien betreft het hoge investeringen vanuit de providers.” Dat beaamt ook T-Mobile. “Om dit te realiseren wordt de tunnel meerdere keren buitendienst gesteld. Een goede samenwerking van verschillende partijen en alle mobiele providers is daarbij essentieel” vertelt T-Mobile woordvoerder Kathleen Loods.

Noord/Zuidlijn

Hoe hoog de kosten zijn om het mobiel bereik in bestaande tunnels te realiseren willen de mobiele providers niet zeggen. Voor nieuwe tunnels hebben de operators inmiddels goede afspraken over gemaakt. Loods: “Dankzij deze afspraken is het 4G-netwerk van alle providers op de Noord-Zuidlijn al geactiveerd én getest.”

Vanaf 2019

Maar voor de hogesnelheidslijn is dat geen oplossing. Het staat al jaren op de agenda, maar vooralsnog is het vraagstuk niet opgelost. T-Mobile durft nog niet te zeggen wanneer de tunnels voorzien worden van dekking. “Er worden inderdaad gesprekken gevoerd, waar ook T-Mobile bij betrokken is. Wanneer het netwerk aangelegd en geactiveerd wordt is op dit moment nog niet duidelijk” zegt de provider. KPN wil zich ook nog niet vastbinden aan een datum, maar wil wel wat meer duidelijkheid verschaffen. Wesselink: “We kunnen daar nog niet op vooruitlopen, maar we hebben goede hoop dat we hier op termijn (2019) stapsgewijs mobiele dekking kunnen realiseren”. Wesselink tekent daarbij aan mede afhankelijk te zijn van onder andere ProRail en InfraSpeed als faciliterende partijen.

Andere tunnels

Overigens spreken de providers niet alleen over de HSL-tunnels. Wesselink: “Met ProRail voeren de providers sinds enkele jaren constructieve gesprekken om te komen tot mobiele communicatiemogelijkheden. Niet alleen voor de HSL-Zuid. Ook andere tunnels zijn onderwerp van gesprek.”

Foto: Rijkswaterstaat / Harry van Reeken
De HSL-spoortunnel bij Hoogmade in de buurt van Leiden
Foto: Rijkswaterstaat / Harry van Reeken

Bron: Treinreiziger