Incidentbestrijders ProRail mogen zwaailicht en sirene gebruiken

Vanaf begin deze maand mogen de incidentbestrijders van ProRail nu ook met zwaailichten en sirenes te rijden, indien het nodig is. Door met optische en akoestische signalen door het verkeer te rijden moeten de hulpverleners snel bij een incident kunnen arriveren.

ProRail heeft 150 incidentbestrijders in dienst die inmiddels opgeleid zijn om met deze signalen te mogen rijden.

"We hebben toestemming van de minister van Infrastructuur en Waterstaat om gebruik te maken van deze hulpmiddelen op onze wagens als er ’acuut gevaar voor mens en milieu’ dreigt”, zegt Jaap Eikelboom van ProRail tegenover de Telegraaf.

„Denk aan situaties waarin er een beknelling, bijvoorbeeld bij een aanrijding tussen trein en auto, plaatsvindt. Het is zaak dat onze mensen er dan zo snel mogelijk zijn om de trein te kunnen optillen of verplaatsen." Ook zegt de zegsman dat de kennis ook van pas komt bij samenwerking met de brandweer tijdens de hulpverlening bij een incident. Volgens hem kunnen de incidentbestrijders van het spoor ook helpen met het evacueren van een trein na bijvoorbeeld een treinbotsing.

"Maar je kunt ook denken aan goederenwagons waar gevaarlijke stoffen uit lekken. Als wij snel aanwezig zijn, kunnen we erger voorkomen door er bijvoorbeeld een lekbak onder te plaatsen".