NS wil eind 2021 tweede traject voorzien van tien-minutentrein

De NS wil eind 2021 het tweede traject voorzien van de 'tien-minutentrein'. Dit zou dan het spoor tussen Schiphol en Nijmegen moeten worden. Hiermee zou de NS dan in alle richtingen in het land elk uur zes intercity-treinen kunnen laten rijden in beide richtingen.

Voordat deze hoog-frequente dienstregeling mogelijk wordt, moeten er nog wel werkzaamheden aan het spoor worden uitgevoerd, meldt een woordvoerder van de NS. Met de huidige sporen tussen Schiphol en Nijmegen kunnen er namelijk maar vier intercities per uur rijden. Zo moet er uiteindelijk een extra inhaalspoor bij Driebergen-Zeist worden aangelegd, een extra keerspoor in Ede-Wageningen en moet er een vierde perronspoor in Tilburg worden aangelegd.

Pas zodra deze aanpassingen gereed zijn, zou de tien-minutentrein op dit traject uiteindelijk eind 2021 kunnen rijden, op het moment dat de nieuwe dienstregeling ingaat.

Hoogfrequent rijden een succes

Het hoogfrequente rijden wat in december vorig jaar is doorgevoerd op het traject Amsterdam - ''s-hertogenbosch en Eindhoven is volgens de vervoerder een groot succes. In de eerste maand van de nieuwe diensregeling blijkt dat 93 procent van de treinen op dit traject op tijd rijden., tegenover een landelijk gemiddelde van 92 procent. De NS noemt dit opmerkelijk omdat er vooraf nog rekening werd gehouden met kinderziekten. Wel heeft het spoorwegbedrijf het najaar een proef gehouden door op een aantal woensdagen volgens de nieuwe dienstregeling te rijden.

Foto: Nederlandse Spoorwegen
Foto: Nederlandse Spoorwegen