NS helpt bij geld terug vragen bij vertraagde ICE

NS International attendeert ICE-reizigers met een mobiel ticket bij vertraging op de compensatiemogelijkheden. De nieuwe service is een proef die de komende tijd verder wordt verbeterd.

"We verwijzen vertraagde ICE reizigers op dit moment naar het standaard compensatieformulier. Reizigers moeten dan nog wel hun gegevens invullen. De bedoeling is dat straks ook de bekende informatie automatisch in het formulier worden geladen” legt woordvoerder Ton Boon van NS International uit. De proef geldt alleen voor ICE-reizigers die bij NS International een mobiel ticket hebben gekocht. Boon: “De service is gekoppeld aan onze app. In de app kregen reizigers al een melding bij vertraging. Deze gegevens worden nu ook gebruikt om te controleren of een reiziger mogelijk recht heeft op compensatie”.

Met de nieuwe dienst wil NS International de service verbeteren. “Veel reizigers weten dat ze bij een binnenlandse reis recht hebben op compensatie bij vertraging. Maar niet iedereen weet dat er ook een regeling is voor vertraagde internationale reizigers. ” Internationale reizigers hebben (meestal) recht op compensatie bij een vertraging van 60 minuten of meer.

NS International heeft ook op een andere manier de service verbeterd: er worden geen boekingskosten meer in rekening gebracht voor bestemmingen die niet online boekbaar zijn. Bij online bestellingen werden al nooit boekingskosten gerekend, maar wel bij telefonische boekingen of boekingen aan de balie op stations. Die boekingskosten (oplopend tot € 22,50 euro bij 3 of meer personen) vervallen dus nu als de bestemming niet online wordt aangeboden. Veel bestemmingen, tot aan Hongarije aan toe, zijn inmiddels online boekbaar. Online wordt ook getoond welke verbindingen wel telefonisch te boeken zijn.

Foto: Clicgauche
Foto: Clicgauche

Bron: Treinreiziger