NS stelt HSL spoor veilig door nieuwe soepele rekenmethode

De Nederlandse Spoorwegen hoeft voorlopig niet meer te vrezen dat de hogesnelheidslijn van het bedrijf wordt afgepakt. In 2015 en 2016 haalde NS de norm voor zitplaatskansen in de HSL niet. Als die afspraak ook in 2017 niet gehaald zou worden, zou NS volgens het regeerakkoord het HSL-spoor kwijtraken. NS heeft echter voor elkaar gekregen dat de zitplaatsnorm nu anders berekend wordt. Daardoor is het bedrijf uit de gevarenzone.

Dat meldt de Telegraaf maandag. De norm is niet langer de kans op een zitplaats in de spits in de drukste trein: er wordt nu gekeken naar een gemiddelde over 12 treinen, waardoor ook het relatief rustige traject Rotterdam – Breda meetelt. Volgens de nieuwe methode had NS in 2015 en 2016 nooit een boete gekregen. “De nieuwe indicator legt de lat dus echt veel lager,” zegt redacteur Hildebrand van Kuijeren van reizigersplatform Treinreiziger.nl.

Anne Hettinga, voorzitter van de commerciële vervoersbedrijven (FMN), noemt de nieuwe meetmethode in De Telegraaf “hoogst curieus”. “Tijdens de wedstrijd mag je natuurlijk niet de spelregels veranderen. Als je iets afspreekt, moet je je daar aan houden. Ik ben benieuwd wat de Kamer hiervan vindt.” De Tweede Kamer is eind 2016 geïnformeerd over de wijzigingen in de regels.

Volgens de NS en het ministerie is de nieuwe rekenmethode geen truc om de norm te halen. “En toch is het heel opvallend dat de nieuwe indicator de lat veel lager legt. Dat is niet duidelijk gecommuniceerd,” zegt Van Kuijeren. De nieuwe indicator maakt gebruik van OV-chipkaartdata om de drukte te berekenen. “Dat kan pas sinds 2017,” verklaart een woordvoerder van het ministerie.

Foto: Treinenweb
Foto: Treinenweb

Bron: Treinreiziger