Stadler presenteert "WINK" voor Arriva

Een afbeelding van de nieuwe WINK voor Arriva in Noord-Nederland. (Foto: Arriva)
Een afbeelding van de nieuwe WINK voor Arriva in Noord-Nederland. (Foto: Arriva)

Treinbouwer Stadler heeft een nieuwe productlijn gepresenteerd: De "WINK". Deze nieuwe aftakkende productlijn welke een nieuwe doorontwikkeling is van de FLIRT is het debuut voor Arriva in Nederland. Zij hebben 18 tweedelige treinen van dit nieuwe type besteld.

De WINK is een tweedelige trein die vooral bedoeld is voor regionale spoorlijnen met een beperkt aantal passagiers. De WINK kenmerkt zich door zijn tussenwagon die 'Powerpack' wordt genoemd, en ook bij de treinen van het type GTW aanwezig is. In vergelijking met de GTW wordt deze Powerpack dan gebruikt voor een emissievrije motor, en een batterij om remenergie in op te slaan. Hiermee zal de WINK een van de zuinigste treinen moeten zijn.

Arriva

De nieuwe treinen voor Arriva Nederland zijn in een eerste fase ontworpen als bi-modale tweedelige treinstellen. Ze worden aangedreven door een Deutz-dieselmotor welke op bio-brandstof draait, waarbij moet worden gedacht aan plantaardige olie. Door de opgeslagen energie in de accu's te bewaren kunnen de dieselmotoren tijdens de ritten op de stations worden uitgeschakeld met een langere levensduur.

Arriva Nederland gebruikt de WINK voor hun concessie die vanaf 2020 van start gaat  in het noorden van Nederland op de route Leeuwarden-Groningen en in de provincies Friesland en Groningen. Na een gedeeltelijke elektrificatie van de lijn Leeuwarden-Groningen - verwacht tot 2025 - zullen de voertuigen als emissievrije treinen functioneren.

De bestelling van Arriva omvat de levering van 18 nieuwe bi-modale WINK-treinen, welke in een later stadium batterijen krijgen ingebouwd, de ombouw van de bestaande 51 GTW-treinen van Arriva met een nieuw reisinformatiesysteem en batterijen voor het opslaan van energie uit remmen. De orderwaarde bedraagt ​​ongeveer 170 miljoen euro.

De WINK-trein

De WINK-treinen voor Arriva zijn 55,5 meter lang, 2,82 meter breed en 4,12 meter hoog. Ze hebben aan beide zijden drie toegangsdeuren voor snelle doorstroom van reizigers. De trein is uitgerust met 135 zitplaatsen en 14 klapstoelen wat als capaciteit overeenkomt van de huidige drie-delige GTW-trein. De maximale snelheid is 140 kilometer per uur waarbij er een maximaal vermogen van 1000 kW gebruikt wordt als tractie.

Van binnen zijn de voertuigen uitgerust met alles om passagierseen comfortabele rit te bieden in het regionale verkeer: overzichtelijk, vriendelijk interieur met grote ramen, twee multifunctionele ruimtes, rolstoeltoegankelijk toilet, parkeerplek voor fietsen kinderwagens en rolstoelen, een ultramodern passagiersinformatiesysteem, stopcontact voor het opladen van elektrische apparaten en WiFi. De 18 nieuwe voertuigen zullen in 2020 in dienst gaan.

Commerciele verkoop

De WINK wordt tevens door Stadler commercieel verkocht aan andere partijen. Hierbij zijn diverse verschillende configuraties mogelijk. Stadler geeft aan dat ze met de introducering van de WINK nieuwe verkoopkansen zien voor West- en Centraal-Europa en ook in Groot-Brittannië.

WINK is de afkorting voor en staat voor "Wandelbarer Innovativer Nahverkehrs-Kurzzug", wat staat voor "Veranderde innovatieve korte afstandstreinstrein".