Geld terugvragen verlopen OV-chipkaart makkelijker

Het wordt makkelijker voor reizigers om saldo terug te vragen dat op de OV-chipkaart geparkeerd staat. Dat meldt Translink, het bedrijf achter de ov-chipkaart. Daarmee komt het bedrijf tegemoet aan een lang gekoesterde wens van consumentenorganisaties.

Eerder dit jaar werd bekend dat op verlopen ov-chipkaarten zeker 5 miljoen euro staat. Translink gaat nu voor het eerst sinds de invoering van de ov-chipkaart campagne voeren om reizigers te laten bewegen dit geld terug te claimen. Vandaag is daarvoor de campagne “Jouw geld telt” gestart. Bij langer dan een jaar verlopen kaarten kan dat alleen door de kaart op te sturen en door Translink te laten uitlezen. Van kaarten die korter dan een jaar zijn verlopen kan nu het saldo ook online of telefonisch teruggevraagd worden. Beide routes heeft Translink flink vereenvoudigd zodat zoveel mogelijk reizigers weer over dit geld kunnen beschikken, of desgewenst aan een goed doel kunnen schenken.

Keukenlade

Arco Groothedde, directeur Translink: “Als je niet kiest voor verlengen of vernieuwen, verloopt een OV-chipkaart vanzelf na vijf jaar. Heel wat mensen hebben zo’n verlopen kaart nog ergens in een keukenla liggen. En velen vergeten het saldo op te vragen, weten niet hoe dat moet of gaan er – tot vandaag logisch – vanuit dat teruggave na een jaar verlopen niet meer kan. Wij willen dat zo veel mogelijk reizigers zo snel en simpel mogelijk hun geld kunnen terugkrijgen.”

Verlopen OV-chipkaarten

Op elke OV-chipkaart staat een verloopdatum, die is bepalend voor hoe het saldo is terug te vragen. Is de kaart langer dan een jaar verlopen, dan zijn de gegevens ervan niet meer online beschikbaar. Saldo terugvragen kan door naar www.ov-chipkaart.nl te gaan, het formulier met naam en bankrekeningnummer in te vullen en dat samen met de kaart gratis naar Translink op te sturen.

Ook voor OV-chipkaarten die tot een jaar zijn verlopen heeft Translink het terugvragen van restsaldo eenvoudiger gemaakt. Omdat van deze kaarten de chipgegevens bewaard worden kunnen reizigers telefonisch of via www.ov-chipkaart.nl hun geld terugvragen. Op deze website kan elke reiziger met behulp van het kaartnummer het uitstaande saldo checken. Nieuw is ook dat Translink reizigers met een persoonlijke ov-chipkaart gaat attenderen dat hun kaart binnenkort verloopt. Tot nu stortte Translink zelfs geen geld terug als het rekeningnummer bekend was.

Rover

Reizigersorganisatie Rover reageert positief op de wijzigingen. “Tot nu toe betekent het voor veel reizigers een administratieve rompslomp saldo terug te vragen van een verlopen OV-chipkaart” reageert Rover. “Veel reizigers doen daarom niet de moeite het resterende saldo terug te vragen en geven het daarmee ongewild cadeau aan de vervoerders. Reden voor Rover om zich afgelopen jaren meerdere malen in te zetten voor een eenvoudige en gratis manier om het restsaldo terug te vragen”.

Wens

En die wens komt nu na jaren van verzet als nog in vervulling. Voorlopig moet er nog wel 1 euro aan de balie worden betaald om geld terug te krijgen, maar dat zal per 1 januari 2018 ook komen te vervallen. Rover is tevreden met de maatregelen van Translink, maar heeft nog wel één andere wens. “We hopen dat het op termijn mogelijk gaat worden om het saldo van een anonieme kaart bij de kaartautomaat terug te vragen” zegt de reizigersorganisatie.

Foto: Treinenweb
Foto: Treinenweb

Bron: Treinreiziger