'Nog 5 miljoen euro op verlopen ov-chipkaarten'

Er zou nog zo'n 5 miljoen euro op verlopen anonieme OV-chipkaarten staan. Het blijkt nog meer ongebruikt saldo te zijn dan er tot nu toe verwacht werd. Aanvankelijk ging met uit van enkele honderdduizenden euro's. Volgens consumentenorganisaties is het lastig om het geld terug te vragen.

Het AD schrijft dat er naar schatting ongeveer 625.000 mensen hun geld nog terug zouden moeten krijgen. Gemiddeld zou er ongeveer 8 euro op een kaart staan. Hoewel het mogelijk is om geld terug te vragen van een verlopen kaart, blijkt dit in de praktijk behoorlijk tegen te vallen. Zo zouden de reizigers via internet een formulier moeten invullen om deze vervolgens via de post naar Translink te sturen, het bedrijf die de chipkaart-transacties beheert. Vanaf dat moment duurt het nog enkele weken voordat het geld teruggeschreven wordt. Via de balie van bijvoorbeeld de NS kan dit ook, tot een bedrag van 30 euro, maar wordt er wel een bedrag van 1 euro gevraagd als administratiekosten.

Omslachtig

De consumentenbond is niet blij met de moeilijke procedures die de reiziger moet volgen. "Met de post een formulier versturen om je geld te krijgen is belachelijk. We leven in een online wereld, dat moet gewoon via internet kunnen", aldus Joyce Roodnat van de Consumentenbond. "Of bij een oplaadplek. Als je je geld zo gemakkelijk op je ov-chipkaart kunt zetten dan moet je het er ook weer even gemakkelijk af kunnen halen. Het moet terug naar de reiziger."

Reizigersvereniging Rover denkt dat het systeem van retourpinnen, dat in veel winkels al gebruikelijk is, ook een goed idee zou zijn in het openbaar vervoer. "Maar als je erover begint bij Translink, dan kijken ze je heel moeilijk aan. En beginnen ze een verhaal dat hun systemen daar niet voor ingericht zijn."

Het AD schrijft dat het bedrijf dit jaar een besluit neemt over retourpinnen bij een kaartautomaat of een mogelijkheid om online het geld terug te vragen.

Niet opgeëist saldo

Tot nu toe is het niet bekend wat er met het niet opgeëiste saldo gebeurt. Volgens Translink staat het op een "risicoloze bankrekening". "Onze voorkeur gaat ernaar uit het geld rechtstreeks aan de reiziger terug te betalen, maar als dat niet kan, dan in ieder geval het geld steken in bijvoorbeeld het proces van teruggave van saldo makkelijker maken voor de reiziger", aldus Anita Hilhorst van Translink. Op deze manier heeft de NS in het verleden ook al diverse verbeteringen aangebracht aan hun OV-chipkaart producten.

Foto: Treinenweb
Foto: Treinenweb