Nieuwe Arriva FLIRT in Nederland

De eerste nieuwe FLIRT3-trein voor Arriva is afgelopen weekend de grens van Nederland gepasseerd. Dit type trein zal vanaf medio december van dit jaar gaan rijden in de nieuwe concessie op de regionale Limburgse spoorlijnen. Deze wordt door Arriva geëxploiteerd en overgenomen van Veolia.

Het twee-delige blauw gekleurde treinstel is afgelopen zaterdag bij Bad Bentheim de grens overgekomen, en daarbij verder gesleept door een locomotief van Strukton. De trein is naar een werkplaats in Amersfoort overgebracht.

De komende periode zullen er proefritten plaats gaan vinden met de nieuwe FLIRT3-trein van Arriva. Al eerder kwam er ook al FLIRT3-treinen voor de NS, RNET en het Duitse Abellio in Nederland voor test- en toelatingsritten die deze periode veelvuldig worden uitgevoerd.

Materieelinzet

Voor de elektrische baanvakken worden er voor Arriva 15 nieuwe FLIRT-treinstellen gebouwd (zowel twee- als driedelig) die aan worden gevuld met de GTW-treinstellen waarmee Veolia rijdt. Deze 8 GTW’s worden qua interieur en exterieur helemaal opgefrist zodat ze weer 15 jaar er tegenaan kunnen gaan.

Op de dieselbaanvakken zetten het vervoersbedrijf tot elektrificatie de 16 GTW’s van Veolia in, die een opfrisbeurt zullen krijgen. Daarnaast zetten worden er ook 7 Lint-treinen ingezet. Deze treinen krijgen een grondige opknapbeurt van binnen- en buitenzijde waarbij ze van een toilet worden voorzien.

Na de elektrificatie van het traject Nijmegen - Roermond zullen de gestaande diesel-GTW ook vervangen worden door FLIRT-treinen. Ook komen er rond 2020 8 drie-spannings treinstellen uit die op het nieuwe traject Maastricht-Aachen-Luik moeten rijden.

  • Lees ook het artikel over de FLIRT-treinen in Nederland


De Arriva FLIRT3 met het nummer 450 voor het eerst in Nederland.
Foto: Stefan Geertsen