Zorgen over Intercity Den Haag - Eindhoven

De Nederlandse Spoorwegen wil de intercity Den Haag - Eindhoven vanaf december laten rijden via de HSL-lijn. Alhoewel de reizigersorganisaties voorstander zijn van een snellere trein durven ze nog geen positief advies te geven. Reden zijn de vele problemen op de hogesnelheidslijn.

De kans bestaat dat de intercity straks vaker uit valt of te laat is, vrezen de organisaties. "De verlegging naar de HSL-Zuid mag niet betekenen dat de betrouwbaarheid van deze verbinding vermindert. De aanhoudend hoge rituitval van de IC Direct door storingen, en de vele baanvakstremmingen door defecte treinen of te hoge windkracht baren ons grote zorgen. De hardnekkigheid van deze problemen duidt er nog niet op dat zij onder controle zijn," schrijven de consumentenorganisaties uit het Locov in een brief aan NS.

In januari kwam maar liefst 1 op de 5 Intercity Direct treinen niet aan in Breda (19,1%). NS heeft weliswaar beloofd om de uitval nog dit jaar fors te reduceren, maar zowel de politiek als de reizigersorganisaties hebben daar weinig vertrouwen in.

"Wij kunnen dan ook op dit moment nog geen onvoorwaardelijk positief advies geven over de verlegging van de IC Den Haag - Eindhoven naar de HSL-Zuid in de jaardienstregeling 2017. De reizigers tussen de zuidvleugel van de Randstad en de Brabantse stedenrij zijn pas gebaat bij deze verlegging, wanneer de rituitval en de beschikbaarheid van de treinverbinding bij storm zich niet langer in negatieve onderscheiden van het gemiddelde op het hoofdrailnet," schrijft Arriën Kruyt namens de consumentenorganisaties in een brief.

Verder willen de organisaties dat er twee keer per uur een pendelintercity komt te rijden tussen Dordrecht en Breda. Treinreizigers naar Venlo moeten - als de plannen doorgaan - straks in Eindhoven overstappen. Overdag komt er een intercity Schiphol - Venlo, in de avonduren moeten reizigers uit de richting Utrecht in Eindhoven ruim een kwartier wachten op de intercity naar de grensstad. Ook daarover zijn de reizigersorganisaties niet enthousiast.

Of NS het advies van de organisaties ter harte neemt zal de komende maanden blijken.

Foto: Roel Hemkes
Foto: Roel Hemkes

Bron: Treinreiziger