NS: "90 procent treinreizigers heeft zitplek in spits"

Volgens de Nederlandse Spoorwegen kan ondanks het tekort aan treinen circa 91 procent van de treinreizigers ook in de spits zitten. Het spoorbedrijf ligt al enige tijd onder vuur omdat er een tekort is aan zitplaatsen. Pas in 2023 zullen de laatste nieuwe treinen uit de fabriek rollen.

Het spoorbedrijf benadrukte eerder deze week dat een zitplek in de spits geen recht is. Ook niet als de nieuwe treinen geleverd zijn. Zelfs een zitplaatsgarantie in de daluren ziet het bedrijf niet zitten. Het bedrijf wijst erop dat de Nederlandse bevolking groeit en dat door het economisch herstel het steeds drukker wordt. Niet alleen in de trein, maar ook op de weg.

Tot er nieuwe treinen zijn moeten allerlei maatregelen de druk beperken. Bijvoorbeeld op drukke trajecten naast treinen ook bussen, ombouw van 1e klas zitplekken naar 2e klas zitplekken en oude treinen langer in dienst houden. Volgens NS is een kwartier eerder of later vertrekken soms ook een oplossing. "De piek in de spits is tegenwoordig zo kort dat je op een aantal trajecten soms een kwartier later de plekken voor het uitzoeken hebt", aldus NS.

De eerste nieuwe treinen zullen al aan het einde van dit jaar in dienst komen. Het gaat om de eerste Stadler FLIRT-treinen, die NS gaat inzetten als Sprinter. NS heeft daarvan 58 besteld. Vervolgens komen er 118 Sprinters uit de Spaanse fabriek van CAF. Nieuwe Intercitytreinen komen pas eind 2020 uit de fabriek rollen.

De nieuwe treinen komen weliswaar al dit jaar op het spoor, maar daarmee is het probleem niet direct opgelost. Sterker nog, voordat de nieuwe treinen in dienst komen, gaan eerst nog oude treinen uit dienst (type Mat '64). Daar staat tegenover dat andere oude treinen weer in dienst komen (dubbeldekkers met groene bankjes).

Het spoorbedrijf heeft veel kritiek gehad, omdat velen vinden dat NS de nieuwe treinen eerder had moeten bestellen. Volgens NS was dat niet mogelijk, omdat eerder de OV-studentenkaart mogelijk uitgekleed zou worden. Als dat was gebeurd, was het aantal treinreizigers juist gedaald. 25 procent van de kilometers wordt volgens het spoorbedrijf gemaakt door studenten. NS wil nu dat studenten minder in de spits gaan reizen. Hogescholen en universiteiten denken er nu over om hun lestijden aan te passen, tot ergernis van studenten.

De treinreizigers die bijna dagelijks niet kunnen zitten zijn erg ontevreden. Inmiddels is er een claim in voorbereiding, omdat die treinreizigers een deel van hun geld terug willen. De meningen of die claim kans maakt, verschillen nogal.

Foto: Alfenaar
Foto: Alfenaar

Bron: Treinreiziger