NS: "2015, het jaar van vallen en weer opstaan"

Het jaar 2015 was een jaar waarin reizen met de trein veiliger en duurzamer werd, en het reizigersgemak toenam. Op belangrijke onderdelen heeft NS ook minder goede operationele resultaten geboekt dan het jaar ervoor, maar ook op diverse punten een voortgang geboekt. De NS heeft dit onder andere genoemd in het jaarverslag van 2015.

NS-topman Van Boxtel: “Het afgelopen jaar was in meerdere opzichten een jaar van vallen en weer opstaan voor NS. De onregelmatigheden in Limburg zijn aanleiding geweest om maatregelen te nemen om de risicobeheersing op een hoger plan te tillen. Over de hele linie bleef de stiptheid van de treinen op ons druk bereden spoor op een hoog niveau en werd reizen met de trein veiliger, duurzamer en makkelijker. Dat is te danken aan de inzet van alle collega’s op de trein, het station, kantoor en de werkplaats die elke dag - en nacht- klaar staan voor onze reizigers. Dankzij hun betrokkenheid en bijdrage levert dit bedrijf elke dag met 1,2 miljoen reizen een enorme prestatie. Ook dat mag niet onvermeld blijven wanneer we terugblikken op 2015.”

Punctualiteit onder druk door grote verstoringen

Door de vele en soms grote verstoringen waaronder NS te lijden had, zoals de stroomstoring in Noord Holland, kwam de klanttevredenheid over het hele jaar (74,8%) lager uit dan vorig jaar (75,8%). Ook hadden reizigers in het najaar vaker te maken met te drukke treinen. Reizigers waren wel op alle fronten meer tevreden over de service van het NS-personeel. Zo steeg het klantoordeel over informatie bij storingen van 78,9% (2014) naar 79,9% over afgelopen jaar.

In 2015 kwam 91% van de reizigers op het hoofdrailnet (excl. HSL) op tijd aan, d.w.z. binnen een marge van 5 minuten van hun geplande aankomsttijd, waarbij ze hun aansluitingen haalden en hun trein reed. In 2014 bedroeg deze zogeheten ‘reizigerspunctualiteit’ 92%. Op de Hogesnelheidslijn (HSL) was veel uitval van treinen (6,7%), onder meer de combinatie van nieuwe locomotieven en rijtuigen gaven daar kinderziektes met meer uitval van treinen tot gevolg.

Reizen per trein wordt veiliger

het jaar 2015 kende een aantal ingrijpende agressie-incidenten tegen het personeel van NS. Een van de dieptepunten was de mishandeling van een conductrice uit Hoofddorp. NS benadrukt hier nogmaals dat mensen met hun handen van NS-personeel af horen te blijven. Op 25 stations werden de poortjes in gebruik genomen, waarmee het totaal op 54 stations komt. Ook keerden agenten terug op 20 stations en kwam er extra camerabewaking. Het aantal gemelde incidenten daalde van 774 in 2014 naar 642 in 2015. Voor het vierde jaar op rij steeg het veiligheidsgevoel onder reizigers, naar 80,1%. Het aantal roodseinpassages van treinen nam opnieuw af (45 vs. 54 in 2014). Daarmee blijft het spoor verreweg de veiligste vorm van vervoer binnen Nederland.

Treinreis steeds duurzamer

In 2015 reden alle treinen voor de helft op nieuwe groene stroom, dit loopt op tot 100% in 2018. De positieve impact op het milieu door te reizen met de trein in plaats van de auto steeg tot 196 miljoen euro. Met de Groene Top Trein en in de Train to Paris leverde NS samen met maatschappelijke partners een bijdrage aan de VN-Klimaattop in Parijs. Ook door het hergebruik van goederen, scheiden van afval en verminderen van energieverbruik leverde NS een actieve bijdrage aan de verdere verduurzaming van het openbaar vervoer in Nederland.

Reizigersgemak toegenomen

NS heeft reizen met de trein en andere vormen van openbaar vervoer eenvoudiger gemaakt, onder meer door nieuwe OV-servicewinkels te openen met andere vervoerders. De NS Reisplanner Xtra toont sinds dit jaar ook actuele reisinformatie van bijvoorbeeld de bus voor je reis van deur tot deur. Daarnaast kan je met de Treinradar exact zien hoe lang je trein is, welk treintype er komt voorrijden en wat de verwachte drukte en gemiddelde punctualiteit is. Dat helpt reizigers om bewustere keuzes te maken en de reis naar hun hand te zetten.

Reizigers vinden de OV-chipkaart steeds gebruiksvriendelijker (79% geeft een 7 of hoger, tegen 72% in 2014), mede omdat je er een OV-fiets mee kan betalen. Het aantal ritten met de OV-fiets steeg naar het recordaantal van 1,9 miljoen. Om aan de groeiende vraag te kunnen voldoen, komen er de komende drie jaar 1.000 nieuwe fietsen per jaar bij. Sinds april 2015 is onze klantenservice 24 uur per dag bereikbaar.

Financiële resultaten

De NS realiseerde over 2015 een omzet van € 4.973 miljoen, 20% meer dan in 2014 (€4.144 miljoen). De stijging van de omzet kwam onder meer door de nieuwe treinconcessie die per 1 april 2015 is ingegaan in Schotland. Ook verkocht NS in Nederland door de aantrekkende economische groei meer abonnementen in de consumentenmarkt. Het aantal reizigerskilometers op het spoor steeg met 2,3%. De nettowinst komt uit op €118 miljoen ten opzichte van een netto winst van €180 miljoen in 2014. Toen viel de winst hoger uit door incidentele effecten zoals het vrijvallen van eerder gevormde voorzieningen. Het onderliggende bedrijfsresultaat verbeterde van € 84 miljoen in 2014 naar € 212 miljoen in 2015, met name door een hogere vervoersopbrengst op het hoofdrailnet en betere Abellio-resultaten door de Greater Anglia- en ScotRail-concessie.

Van Boxtel: “De komende jaren blijven we voor de reiziger stevig investeren in nieuwe treinen, stations, IT, reisinformatie en nieuwe werkplaatsen. Daarom moeten de financiële resultaten goed blijven en verbeteren. Het jaar werd financieel goed afgesloten, maar dat mag niet verhullen dat er nog veel werk aan de winkel is. 2016 staat in het teken van het verbeteren van onze prestaties voor de reizigers en het doorvoeren van noodzakelijke verbeteringen in de organisatie om het vertrouwen te herstellen."


NS-topman Roger van Boxtel
Foto: Nederlandse Spoorwegen

Bron: Nederlandse Spoorwegen