Beslissing aanbesteding Intercity-NG stap dichterbij

De Nederlandse Spoorwegen zijn een nieuwe fase ingegaan voor de lopende aanbesteding voor de nieuwe intercity-treinen die vanaf 2021 moeten gaan rijden. Vanaf nu zijn de vier geselecteerde leveranciers gevraagd om met een offerte boven de tafel te komen. De treinen worden in het project ook omschreven als IC-NG-treinstellen, wat voor 'Intercity Next Generation' staat.

Tijdens de eerdere fase in de aanbesteding naar het nieuwe Intercity-materieel heeft de NS vier leveranciers geselecteerd (ook de RFI-fase genoemd), waarbij er rekening is gehouden met de lessen uit eerdere materieelprojecten. Vanaf gisteren is de fase gestart waarbij aan de hand van de eisen die de NS heeft voorgesteld de offertes worden opgevraagd om de trein te kunnen produceren. Deze fase wordt ook de RFP-fase genoemd.

Het volgende traject wat tijdens de aanbesteding in 2016 moet plaatsvinden is de zogeheten ‘Best and Final Offer’ fase (BAFO). Hierin moeten de laatste onderhandelingen worden afgerond met de enige overgebleven treinenbouwer, waarna de trein ontwikkeld en geproduceerd kan worden.

Op het hele aanbestedingsproces hebben uitgebreide (externe) audits plaatsgevonden mede op verzoek van de concessieverlener (Ministerie van IenM) en de aandeelhouder van NS (Ministerie van Financiën).

Specificaties

In de specificaties voor de aanbesteding vraagt NS in totaal circa 25.000 nieuwe zitplaatsen. Verder heeft het spoorwegbedrijf bekend gemaakt dat het om enkeldeks intercity’s gaat  met een gelijkvloerse instap waarbij personen in een rolstoel gemakkelijk de trein in kunnen rijden. Een deel van de nieuwe treinen moet zowel op de HSL als het hoofdrailnet (ook conventionele spoor genoemd) kunnen rijden. Ook moeten ze voldoen aan de strengste Europese eisen en moeten de intercity treinstellen onder meer voorzien zijn van het nieuwe ERTMS-beveiligingssysteem en zo duurzaam mogelijk zijn. 

Ook zal de trein voor de reizigers niks ontbreken aan comfort. Zo wordt er in de order om gloednieuwe comfortabele treinen geschreven die van alle gemakken zijn voorzien zijn, waaronder stopcontacten, Wi-Fi, een zuinig klimaatbeheersingssysteem en een rolstoeltoegankelijk toilet.

Ook is er in de basisorder een optie opgenomen om in de toekomst meer treinen te kunnen bestellen.

Vervanging en inzet

De nieuwe treinen gaan uiteindelijk een deel van de reguliere intercity’s vervangen. Ook zullen ze deels de Traxx-locomotieven met rijtuigen die nu op de HSL rijden gaan vervangen. De instroom van de nieuwe treinen zorgt er verder voor dat de HSL efficiënter wordt benut dan aanvankelijk verwacht werd, en ook dat de frequentie op sommige trajecten kan worden verhoogd (ook bekend in Programma Hoogfrequent Spoor).


Foto: TahR78

Bron: NS.nl