Husa stapt uit goederenvervoer

Husa Transportation, die enkele jaren geleden goederenvervoerder ACTS heeft overgenomen, stopt met het rijden van treinen. Alle tractie-activiteiten worden beëindigd, meldt het bedrijf.

Alleen de logistieke activiteiten van de ongeveer 230 werknemers tellende groep worden voortgezet en uitgebouwd. Van HRTS, het bedrijf  van Husa die de railtractie rijdt, zullen alle conrtracten aan bestaande partners worden ontmanteld overgedragen. Zo zal ook binnen enkele weken HTRS Süd in München worden verkocht. Met de beeindiging zullen er twintig locomotieven en 75 werknemers bij HRTS vandaan gaan.

Overname ACTS

Tien jaar geleden stapte Van Ganzenwinkel in het spoorvervoer via de overname van het Nederlandse ACTS (Afval Container Transport Systeem), dat zich vooral met afvalvervoer bezighield. Enkele ajren geleden werd het bedrijf definitief bij ACTS gebracht, waarmee er een sprong met intermodaal goederenvervoer plaats moest vinden.

De zoon van van Gansenwinkel, Leo van Gansewinkel, oprichter van voormalige ACTS, zegt het slachtoffer geworden te zijn van de ‘immer stijgende prijzen voor infrastructuur’ en het gebrek aan een eerlijk speelveld. Dit heeft te maken doordat de binnenvaart geen aanslag hoeft te betalen voor het gebruik van hun infrastructuur. Daarintegen is dit wel het geval op het spoor. Daar wordt voor betaald aan ProRail en Keyrail.

Het deel van Husa dat nog overblijft gaat zich richten op spoorvervoer dat bij derden wordt ingekocht. Hier wordt overig intermodaal vervoer, opslag en distributie en inland terminalexploitatie bedoeld. Onder deze activiteiten behoren onder meer: IMS Veendam, IMS Zuid, Groningen Railport, RailMotion en een  Shuttlewise, voor een deel.

Bron: Nieuwsblad Transport