Treinenweb Jaaroverzicht 2013

En toen zat het jaar 2013 er al weer bijna op waarmee we het jaar knallend afsluiten. Een jaar waarin een hoop gebeurd is op en rond het spoor. Onder de hoogtepunten valt natuurlijk het Fyra-debacle en de treinontploffing in het Belgische Schellebelle, maar naast het heftige nieuws is er natuurlijk ook plaats voor leuke nieuwsfeitjes.

In dit artikel nemen we je mee terug naar alle leuke en/of interessante nieuwsactualiteiten uit alle maanden van dit jaar. Uiteraard kunnen we niet alles hier vermelden, maar de opmerkelijkste zaken zullen in de overzicht vermeld worden. De rest kan je terug vinden via het zoek-formulier.

Alvast veel plezier met terugblikken!

Januari

Zoals elk jaar van start gaat, vinden er ook veranderingen in diensten van de vervoerders plaats. Zo ook bij NS Hispeed waar bij de Fyra de toeslag veranderde. Waar er eerst nog sprake was van een verschillende toeslagen naar de stations, is er nu een vaste toeslag van 2,30 euro. Ook het traject Amsterdam en Schiphol wordt toeslagvrij gemaakt voor Fyra-reizigers.

Ook waren er de eerste dagen als sprake van een aantal vernielingen, met name door vuurwerk. Zo werden de ruiten op station Heeze door een vuurwerkbom vernield, en werden er op Beesd ook diverse vernielingen aangebracht.

Het bleef echter niet bij vuurwerkschade in het begin van 2013, want op 2 januari vond er een heuze brand plaats in een VIRM-trein, twee rijtuigen branden voor een groot gedeelte uit. Vanwege de brand werden er drietal jongens opgepakt, echter bleken ze uiteindelijk niks met de zaak te maken te hebben. De rijtuigen van de dubbeldekstrein werden total-loss verklaard en aan het eind van het jaar gesloopt bij het revisiebdrijf in Haarlem. De getroffen VIRM-dubbeldekstrein zelf werd verkort naar een vierdelig stel.

Ook de Fyra V250 kreeg het zwaar voor zijn kiezen. De in december in dienst gestelde HSL-trein had nog veel te maken met diverse storingen, waarbij reizigersvereningen de trein het liefst aan de kant zagen. Op 18 januari kwam de trein uiteindelijk behoorlijk in slecht daglicht omdat het tijdens een rit door een besneeuwd landschap een bodemplaat op het spoor viel. Uiteindelijk volgde er namens België een rijverbod voor de trein op het Belgische spoor, en besloot hierop de NS HiSpeed met de afname van de trein te stoppen. Ook werd de fabrikant officieel aangeklaagd, en vond er hoorzitting. Binnen maand was al sprake van het begin van het einde van de V250-Fyra.

Het winterse weer was halverwege de maand zo hevig dat een flinke storm de stations van Amsterdam en Schiphol volledig lam legde. Maar dat niet alleen, ook de winterse buien zorgden voor oververhitting van een verwarming van een wissel.

Februari

Het eerste deel van de nieuwbouw van de Utrechtse stationshal wordt geopend. Dit deel bevindt zich aan de kant van de Jaarbeurs.

Dat de NS opzoek is naar nieuwe innoviteit blijkt uit een nieuwe proef waarbij reizigers op een unieke manier geteld worden. Tijdens de proef waarbij er een aantal ICM-stellen zijn omgebouwd met meetinstrumenten konden treinreizigers via een speciale app op hun telefoon kijken hoe druk hun trein zou zijn.

De Grensland Express tussen Hengelo en het Duitse Bad Bentheim zal aan het eind van het jaar worden beeindigd, er zouden te weinig reizigers de grens over gaan wat de lijn onrendabel maakt. De verwachting is al geruime tijd zichtbaar.

Ook over de problemen met de Fyra V250 werd er steeds meer bekend gemaakt. Vanwege diverse software problemen zou het beveilingssysteem vaak problemen hebben bij de grens, en daardoor zou de trein onnodig vaak uitvallen, meldde het blad De Ingenieur.

Vanwege het abrute beeindigen van de dienst met de V250-trein maakte de NS bekend dat er weer een vervangende intercity naar Belgie zou gaan vertrekken. Hiermee werd er weer een terugkomst van de Benelux-trein beloofd, later in maand duidelijk dat dit mogelijk wel een blijvende oplossing zou zijn. Tijdens een debat aan het einde van de maand in de Tweede Kamer werden er vier mogelijke scenario's getoond over de toekomst van de V250-trein.

Een opmerkelijk verhaal was het Britse meisje Madeleine, die op haar jonge leeftijd voor het eerst met de trein ging, die menig harten van kijkers raakten.

Maart

Het Spoorwegmusuem begon dit maand met een opening van een expositie over het treinen in de Tweede Wereldoorlog. Als onderdeel van de expositie was er ook een bagagewagon waarin alleen stemmen van mannen en vrouwen te horen zijn, die authentieke getuigenissen voorlezen van mensen die op transport werden gesteld. Ook een enorm groot pantzer-houwitzer werd het museum in gereden samen met een oude stoomlocomotief en nog meer materieel met een interessante oorlogsgeschiedenis.

Ook werd de naam van het station van Rotterdam weer verlicht. Voor het eerst sinds de verbouwing, die vijf jaar geleden van start ging, zijn de lichten die avond om even voor zeven uur vanavond ontstoken. Rotterdam Centraal was deze maand niet het eniger waar er na de opening de verlichting werd ontstoken. Ook in Nijverdal werd het station weer geopend, een nieuwe tunnelbuis is door het dorp aangelegd, waarbij het treintraject enige jaren geleden tijdelijk in tweeën werd geknipt voor enkele jaren. Vanaf nu is er weer een directe verbinding tussen Zwolle en Enschede.

Waar verbouwingen aan station worden beindigd, zullen er ook stations zijn waarbij gestart wordt met de verbouwing. Dit geldt voor station Eindhoven, waarbij er een nieuwe reizigerspassage wordt gebouwd.

Dat AnsaldoBreda negatief in het nieuws staat vanwege de V250 blijkt uit het feit dat er opeens een Deense trein in Libië is opgedoken. Deze trein was bestemd voor Kadaffi en bestond uit enkele kenmerken van de Deense Spoorwegen (DSB). De directeur van de spoorwegmaatschappij reageert dan ook verbaasd op het nieuws.

April

Deze maand vond er een interessante verhuizing plaats te Roosendaal. Een oud seinhuis werd naar een nieuwe locatie in de nabijheid van het station geplaatst, omdat het in de weg stond.

Ook was er weer volop nieuws over de omstreden V250-trein. De V250 trein zou mogelijk pas in 2014 kunnen gaan rijden, dat bleek uit een excursie bij onderhoudsbedrijf NedTrain die de media aangeboden hebben gekregen van de NS om een kijkje te nemen naar de werkzaamheden aan de trein. België gaf aan dat ze geen vertrouwen meer in snelle Fyra hebben.

De NS heeft besloten om het contract voor het gratis draadloos internet in de trein met een jaar extra te verlengen. Voorlopig zou dit nog gratis worden aangeboden.

In aansluiting op de de aankomende inhuldiging van Koning WIllem-Alexander werd er een speciale reizigerstrein ingezet. De K(r)oningstrein, welke met een speciale bestickering in de dienstregeling reed werd in Den Haag HS geintroduceerd. Ons redactie-lid Koen had de primeur om hem te spotten, en werd door de NS geinterviewd ( video).

Op de dag van de inhuldiging heeft de NS zijn dienstregeling aangepast door treinen gedoseerd te laten rijden, en langere treinen in te zetten. De NS gaf na afloop aan dat alles goed verlopen is.

Mei

Spoorbeheerder ProRail gaat de komende tijd snijden in zijn organisatie. De aanleiding hiervoor ligt bij de bezuinigingen van het kabinet.

In het Belgische Schellebelle ontploffen de wagons van een goederentrein welke geladen is met chemische producten. Bij de ontploffing vallen enkele doden en zijn er diverse slachtoffers, voornamelijk vanwege de giftige dampen die vrijkwamen. Het gebied wordt tot rampgebied verklaard en het duurt dagen voordat bewoners naar huis kunnen. De oorzaak van de treinramp ligt bij het feit dat de trein te hard reedOok in Rusland is er sprake van een treinramp waarbij goederenwagons tot ontploffing kwamen.

Een machinist van Arriva stopt zijn trein om een kalfje te redden. Arriva keurt de actie in eerste instantie af maar deelt geen sanctie uit omdat de veiligheid niet in het geding is geweest.

De Zuid-Limburgse Stoomtrein Maatschappij is gered door de provincie. Zij is bereid om de noodlijdende toeristische stoomtrein tussen Kerkrade en Schin op Geul en inclusief het stationgebouw, over te nemen voor 10,5 miljoen euro.

De NS laat net als het voorgaande jaar de LoveTrein weer rijden. In de nostalgische Hondekoptrein van het Spoorwegmuseum kunnen 20 mannen en 20 vrouwen elkaar beter leren kennen, waarbij ook het spoorwegduo Nick en Simon vele harten op hol lieten slaan..

De Tweede Kamer wil een onderzoek naar een definitieve vervanger voor de Fyra, deze moet in samenwerking met België plaatsvinden.

Juni

Het V250 Fyra-project is deze maand oficieel ontspoord. De trein heeft te kampen met veel defecten en onvolkomenheden. Nadat België al liet weten ut het project te stappen heeft de NS ook aangegeven te stoppen met de trein, waarbij de politiek het er ook mee eens is, maar geen hoofdrol speelde. In opvolging van het uit de dienst halen van de trein wordt de bouwer AnsaldoBreda officieel in beschulding gesteld, echter zij wassen hun handen in het onschuld en verwerpen de aanklachten. Er volgen diverse rechtszaken tussen de NMBS, NS en AnsaldoBreda als een kat-en-muis-spel.

Door het verdwijnen van de V250 uit de dienstregeling, loopt de consessie van de NS om over het HSL-spoor te mogen rijden gevaar. Een nieuwe aanbesteding zou overigens 1,4 mld gaan kosten, en dat ziet Mansveld voorlopig niet zitten. Zij wil de consessie voorlopig aan de NS blijven gunnen.

Om het wegvallen van de Fyra op te vangen, gaan er als het aan de NS ligt binnenkort meer intercity's en Thalys-treinen rijden naar Brussel. Als nieuwkomeer zal ook de Eurostar vanaf 2016 een rol gaan spelen in een verbinding naar Londen via de Kanaaltunnel. Ook de Belgische Spoorwegen die met het afgeblazen Fyra-V250 project meewerkten is een voorstander van de nieuwe mogelijke oplossing.

Bert Meerstadt, topman van de NS stapt per 1 oktober op, zijn besluit ligt er al een enige tijd. Minister van Financiën Jeroen Dijsselbloem heeft Timo Huges benoemd tot nieuwe president-directeur.

Spoorvervoerder Arriva heeft de laatste naamloze trein op de Vechtdallijn de naam War Child gegeven. De trein waarop een anonieme bieder heeft geboden zal de naam 'War Child' krijgen. Ook rijdt er een speciale Ellen ten Damme trein van Arriva rond om haar boek te promoten.

Het nieuwe station Utrecht Leidsche Rijn wordt geopend. Dit station zal eerst elk halfuur bediend worden door Sprinter-treinen van de NS.

De regering moet van de Tweede Kamer afspraken met NS gaan maken om bij de aanschaf van nieuw intercity-materieel voortaan uit te gaan van een maximumsnelheid van tenminste 200 kilometer per uur. Nu rijden de treinen vrijwel nergens harder dan 140 kilometer per uur.

De NS verwacht grote drukte rond station Den Bosch. Er wordt vijftien dagen lang gewerkt aan een ongelijkvloerse kruising, waardoor treinen van en naar Utrecht en Nijmegen in de toekomst niet langer op elkaar hoeven te wachten. Het spoorwegbedrijf zet bussen in als vervangend vervoerd voor reizigers.

Juli

Vanwege werkzaamheden aan het spoor tussen Schiphol en Amsterdam vinden er diverse buitendienststellingen plaats op het spoor. Het spoor wordt uitbreid met meerdere sporen, waarbij er o.a flyovers moeten worden geplaatst.

Een onbekend aantal mensen is vermist nadat een goederentrein in Canada met ruwe olie was ontspoord, ontploft en een vuurzee had veroorzaakt in een kleine stad. Bij het inferno is één persoon om het leven gekomen. De trein zou niet goed op de rem gestaan hebben, de machinst beweert het tegendeel doordat hij wel alle handremmen zou hebben geactiveerd. Later in augustus heeft het bedrijf failissement aangevraagd omdat het de kosten van de geleden schade niet kon vergoeden.

Bij een treinontsporing in het Franse Bretigny-sur-Orge, veertig kilometer ten zuiden van Parijs, zijn zeven doden gevallen en veel gewonden.

Nog steeds rijden er teveel treinen door een rood sein. De spoorsector is er nog niet in geslaagd om het aantal treinen dat door een rood sein rijdt te verminderen, blijkt uit cijfers van IL&T.

Een treinramp in Spanje eind juli kostte voor 78 passagiers het leven en vele slachtoffers. De trein van vervoersbedrijf Renfe reed met een veel te hoge snelheid door een bocht waarna de trein ontspoorde.

Augustus

Het treinverkeer bij Venlo werd op een zaterdagmorgen tijdelijk stil gelegd vanwege een mogelijk lek in een goederenwagon met koolstofdioxide. Al snel werd het treinverkeer weer hervat

De railpocket-zakcomputer van de NS is niet geliefd bij het personeel. De computer zou vaak crashen, foute informatie geven en een verouderd besturingssysteem draaien. De NS heeft aangegeven nadat de vakbond er vragen over ging stellen dat zij al plannen hebben om het electronische hulpmiddel te vernieuwen.

Het digitale blauwe bord die het oude blauwe bord in 2011 verving is uit de stationshal van Utrecht verwijderd. De reden heeft te maken met de verbouwing van de stationshal, waarbij de looproutes aangepast worden en dat er te weinig ruimte is om reizigers nog te laten stilstaan om het bord te laten bekijken. De NS heeft nog geen besluit gegeven over een terugplaatsing van het digitale bord. De D66 pleit voor een terugplaatsing van het bord, maar tevergeefs. De NS is van mening dat er genoeg andere schermen zijn.

Vanaf half augustus is station Enschede na een periode van zes weken aan verbouwingen aan de spoorinfrastructuur weer geopend. Zo is ook de aansluiting met de trein naar het Duitse Gronau verbeterd.

Het treinpersoneel wil af van de ingewikkelde codetaal die het verplicht moet gebruiken tijdens radiocommunicatie. Zo moet er tegenwoordig gebruikt worden gemaakt van het NATO-alfabet. Bij het gebruik hiervan zijn enkele communicatiefouten ontstaan. In overeenstemming met de vakbonden mag er dubbel worden gecommuniceerd.

De NS heeft bekendgemaakt dat het met een reeks juridische afwikkelingen het voor elkaar heeft gekregen om de koopcontracten met de V250-trein te laten ontbinden. Op de achtergrond vinden er diverse rechtszaken plaats, maar om de status van de NS te beschermen worden deze niet naar de pers buitengebracht.

September

De omstreden Fyra V250 blijft in opspraak. De trein zou volgens het onderzoeksrapport van Mott MacDonald lang niet zo slecht te zijn dan er eerst werd beweerd. Ansaldobreda probeert met een hoger beroep rechtszaak de rapporten in handen te krijgen, maar vangt tot nu toe steeds bot. Om de NS en de politiek te overtuigen dat ze een goede leverancier zijn laten ze zien dat de laatste trein die hun hebben gebouwd geschitk is om op hogere snelheid door de sneeuw te kunnen rijden. In een Italiaanse persconferentie laat topman Manfelotto zien dat er een sneeuwschuiver aan de trein is toegevoegd. De NS laat weten niet onder de indruk te zijn en eist dat AnsaldoBreda de stellen direct uit Nederland ophaalt. De Italiaanse bouwer laat weten hier niet op in te gaan.

Om het terzijde staande V250-materieel rijvaardig te houden laat de NS nachtelijke instandhoudingsritten met de V250 houden. Deze vinden uitsluitend in de nacht plaats en rijden wekelijks met een enkele V250-stel vanaf de Amsterdamse Watergraafsmeer naar Maarsen en terug.

Het feit dat de NS een schadevergoeding bij de AnsaldoBreda probeert los te krijgen, krijgt de NS weer als een terugkaatsende bal teruggespeeld. Dit maal eist AnsaldoBreda 132 miljoen Euro van het vervoersbedrijf. De NS voorzag deze beweging van de bouwer en reageerde laconiek met de berichtgeving dat ze dit niet gaan betalen en de verdere rechtzaken afwachten. Deze zou volgens juridische experts mogelijk wel 7 jaar kunnen duren.

Tussen Dronten en Zwolle rijden een week lang geen treinen vanwege een defecte wissel ontstaan doordat deze 'opengereden' is door een trein die een rood sein gemist heeft. Herstel laat vanwege het leveren van de onderdelen even op zich duren, maar vindt uiteindelijk spoedig plaats. Daarnaast wordt er door het IL&T een onderzoek naar de rood sein-passage uitgevoerd. ProRail geeft hierop aan dat het spoor rond Zwolle veilig is.

Het tweede deel van de stationshal van Utrecht word geopend aan de kant van winkelcentrum Hoog Catharijne.

Oktober

Slecht werkende portofoons van NS-personeel op de trein brengen de veiligheid van de treinreizigers en collega's in gevaar. Spoorvakbonden FNV Bondgenoten en VVMC maken zich ernstige zorgen, maar de NS zegt dat er al nieuwe portofoons getest worden.

Belgische treinreizigers raken in de ban van een ludieke actie. Via papiertjes zoals gratis kranten en treinkaartjes worden er leuke berichten gedeeld. Via Twitter verspreidt de sociale actie zich als een ware olievlek, waarmee de Nederlandse kranten Metro en Spits! erop inspelen door een leeg blokje met de hashtag #happylines op de voorpagina te plaatsen.

De Nederlandse Spoorwegen moet door het stof gaan als een trein een station voorbij raast om vertraging te voorkomen. Volgens staatssecretaris Wilma Mansveld zou de NS op de website moeten uitleggen waarom de treinen regelmatig station over te slaan. De NS noemt het een incidentele maatregel, waarover eind november meer duidelijk over komt.

De Fyra V250-bouwer Ansaldobreda heeft ondanks de juridische strijd die er wordt gevoerd nog steeds vertrouwen in de NS. Zij hoopt nog steeds dat de hogesnelheidstrein trein weer in zal worden gezet en wil graag overleg voeren met de Kamerleden. De SP heeft aangegeven geen interesse te hebben. Tevens beschuldigt de Italiaanse bouwer de Belgische Spoorwegen. De trein zou volgens een uitgelekt onderzoekrapport nog meer mankementen kennen dan eerder werd aangenomen. Zo zou de software van de trein ook slecht functioneren.

De Fyra is straks niet meer de Fyra. De merknaam zal per december bij de ingang van de nieuwe dienstregeling verdwijnen. De naamswijziging valt niet direct te herleiden naar de bezoedelde naam van de V250-trein, die buiten dienst is. Eigenaar NS HiSpeed zal ook meer worden geintegreerd met de NS zelf om niet meer als dochterbedrijf door te gaan.

Eind deze maand maakte het spoor in het gele land kennis met een flinke herfststorm die over het land trok. Uiteindelijk werd er besloten om in de middag het treinverkeer op de meeste trajecten te schrappen omdat er gevaar was voor vallende bomen en beschadige spoorinfrastructuur. In de daaropvolgende nacht werd er hard gewerkt om de het spoor weer te repareren.

November

Een goederentrein is 6 november in het het Overijsselse Borne ontspoord. Een goederenwagon met grind van het type fccpps is door een gebroken wielband ontspoord en heeft daarbij voor vele miljoenen aan schade aangericht. Het spoor werd door een speciale robottrein uit het buitenland over een lengte van vier kilometer opnieuw aangelegd in een recordtijd. De Genie-afdeling van het leger heeft meegeholpen met de afvoer van de ontspoorde en defecte wagon door een noodweg aan te leggen.

Arriva dreigt met juridische stappen tegen het kabinet vanwege de concessie van de HSL-lijn die opnieuw aan de NS is gegund. Arriva zou betere plannen hebben voor een invulling van een betere intercityverbinding over de HSL.

Strukton heeft in opdracht van ProRail apparatuur ontworpen voor het monitoren van het treinbeveiligingssysteem ATB-Vv. Met deze apparatuur wordt het mogelijk om op afstand de status van het ATB-vv beveiligingssysteem te controleren. De aanleiding is een bijna-botsing bij Zwolle, waarbij een trein desondanks er ATB-vv aanwezig zou moeten zijn een rood sein gemist had in september.

AnsaldoBreda mag een aantal onafhankelijke deskundigen aanstellen om de deugdelijkheid van de V250-treinstellen te onderzoeken volgens een besluit van de rechtbank in Utrecht.

De maand wordt beeindigd met de opening van het station Maastricht-Noord, wat aan de spoorlijn ligt die door Veolia wordt geexploiteerd. Oorspronkelijk zou het station in juni van dit jaar al open moeten gaan, maar onvoorziene omstandigheden tijdens de bouw ervan zorgden voor enig uitstel.

De niet meer in gebruik zijnde V250-treinen van de NS staan in de weg bij de werkplaats op de Watergraafsmeer. De stellen worden naar de Dijksgracht-locatie gebracht, nabij station Amsterdam Centraal. De terzijde gestelde DD-AR dubbeldeks rijtuigen die er nu nog staan verhuizen tijdelijk naar de haven tot een mogelijke herindienststelling.

De NS slaat gemiddeld dagelijke negen keer een station over om grootschalige vertragingen te voorkomen. Voor zowel reizigers als reizigersorganisaties is dit een 'een doorn in het oog'

December

De NS brengt een hoop commotie met de plannen om een groot deel van de gele vertrekstaten van de station te gaan verwijderen. De gele platen met reisinformatie zouden te weinig worden bekeken, en digitale reisinformatie zou steeds vaker worden gebruikt.

In de New York ontspoort een passagierstrein. De trein zou veel te snel gereden hebben met daarbij zeker vier doden en ongeveer 67 gewonden.

"Hoor de wind waait door de bomen...", werd letterlijk genomen op 5 december. Toen waaide er een hevige storm over het spoor die al het treinverkeer in het noorden van het land tijdelijk stillegde.

In de dienstregeling die op 15 december in ging waren enkele opvallende veranderingen. Zo werd de treindienst van Hengelo naar Bad Bentheim opgeheven. Wel werd er door de VVD gesproken voor een toekomstig alternatief. Ook werd de Fyra hernoemd naar de Intercity Direct en werd station Hilversum Noord hernoemd naar Hilversum Media Park.

Om reeks geschrapte V250-treinen te kunnen opvangen door de Beneluxdienst met België, maakte de NS bekend dat een order bij Bombardier hebben gedaan voor 19 Traxx-treinen. De treinen die ze nu voor de Intercity Direct hebben rijden zijn lease-locs, en de NS heeft plannen om tot 2022 ermee te gaan rijden, totdat het nieuwe HSL-materieel geleverd is. Onduidelijk is nog welk materieel dit zal zijn. Hiervoor volgt nog een aanbesteding.

Dat 'Vrijdag de dertiende' ongeluk kan brengen bleek toen twee gekoppelde DDZ-dubbeldeks-treinstellen van elkaar ontkoppelden bij het passeren van Nijkerk. Gelukkig liet het remsysteem beiden treinen direct tot stilstand komen. Beide stellen kwamen een week later weer in dienst.

Ook werd deze maand de middeltunnel van Amsterdam Centraal officieel geopend over de hele breedtte. Deze tunnel bevat enkele winkels en zal in 2015 nog verlengd gaan worden aan de kant van de IJ-kade.

Om het jaar af te sluiten werd door 3FM net als alle andere jaren weer een Serious Request-actie uitgevoerd met het Glazen Huis. Deze actie trok zoveel bezoekesr dat de Arriva en NS moeite hadden om de bezoekersstroom naar Leeuwarden te verwerken, maar met inzet van extra treinen leek alles weer goed te verlopen.

ProRail heeft aangekondigd dat alle seinen worden aangepast met het ATB-vv systeem, zodat er altijd wordt ingegrepen als een trein een stoptonend sein passeert. Hiermee wordt er ook onder de veertig km/u ingegrepen. Een ingenieur zegt dat het systeem onveilig is en weggegooid geld is.

Een terreuraanslag op station Volgorad in Rusland zorgt voor ruim 18 doden en vele gewonden. Volgens de anti-terreurcoördinator zou het gaan om een aanslag van een vrouwelijke zelfmoordterrorist. De dag erna volgde een aanslag op een trolleybus.

Dataverkeer-slurpende diensten zoals YouTube, Spotify en NetFlix, mogen op het gratis WiFi-netwerk van T-Mobile in de treinen van NS worden geblokkeerd. T-Mobile mag het gratis internet op deze manier blijven beperken, liet de Autoriteit Consument & Markt weten na een onderzoek.

Treinenweb in vogelvlucht

Ook dit jaar is er een hoop gebeurd op Treinenweb. Er zijn nieuwe reviews geplaatst, nieuwe foto's toegevoegd, en ook is er een nieuwe video-format ontwikkeld en opgenomen met de naam 'Reizigers in beeld'. In deze videoreeks zijn diverse reizigers aan het woord die over hun belevenissen op en langs het spoor vertellen.

Ook blijft het niet daarbij, want er zijn video's gemaakt van de nieuwe K(r)oningstrein ter ere van de inhuldiging van Koning Willem-Alexander, de opening van de tunnel bij Nijverdal en uiteraard de open dag in Amersfoort.

Verder zijn er ook diverse updates aan de site geweest, en zullen we dit de komende tijd ook blijven doen. Ook zitten we niet stil wat betreft nieuwe ontwikkelingen: Zo zal er gewerkt worden aan een betere en nauwkeurige materieel-inzet, veranderingen aan de layout en nog veel meer. Begin 2014 kunnen we weer een pakket aan aanpassingen verwachten, maar daar lees je binnenkort meer over.

Tot slot

Dit jaar is er ook een hoop in de actualiteit gebeurd, evenals aan de site. We kijken weer terug op een jaar met vele gebeurtenissen, en kijken ook alvast naar 2014, waarin we zullen worden verrast met nieuwe actualiteiten, updates en video's. Ook onze 'Reizigers in beeld' reeks zal een nieuw seizoen krijgen.

We wensen bij deze al onze partners en bezoekers van de site en fantastisch nieuw(s)jaar, en tot in 2014!