Alle seinen worden uitgerust met ATB-vv

Alle seinen worden aangepast zodat er altijd wordt ingegrepen als een trein een stoptonend sein passeert. Nu gebeurd dit bij de meeste seinen alleen als een trein harder rijdt dan veertig kilometer per uur, maar met de opvolger ATB-vv gebeurt wordt er ook onder de veertig km/u ingegrepen.

De enige trajecten die niet worden aangepast met het veiligheidssysteem zijn de trajecten waarop op korte termijn ERTMS wordt geinstalleerd. Dit systeem zorgt er ook voor dat een trein niet meer door een stoptonend sein kan rijden.

Versneld uitvoeren

Afgelopen voorjaar vroeg staatssecretaris Mansveld al aan ProRail op om dit voorjaar uit te zoeken welke seinen versneld moesten worden voorzien van ATB-vv. ProRail stelde daarop voor om naast de 2.500 seinen die al ATB-vv hebben, ook de overige 2.800 seinen vanaf 2015 te voorzien van het systeem. Volgens een schatting van proRail kost de hele operatie 112 miljoen euro.

Het huidige ATB-vv systeem moet overigens nog wel worden uitgerust met een monitoringsysteem om het echt veiliger te maken. Dit gebeurt in 2014. Hiermee zou dan op afstand moeten kunnen worden uitgelezen of het veiligheidssysteem wel echt operationeel is. Doordat een dergelijk ATB-vv systeem op de Hanzelijn niet actief was kon enkele maanden geleden een Sprinter toch door een rood sein rijden, wat net niet leidde tot een botsing. De Telegraaf had in 2011 al bewijs dat het ATB-vv systeem niet overal in dienst was.

STS-passages

De Onderzoeksraad voor Veiligheid pleitte al in 1998, 2005 en 2009 voor een systeem als ATB-vv of ERTMS. Nu het aantal stoptonend sein passages (STS-passages) de afgelopen jaren veel minder snel gedaald dan de bedoeling was, lijkt daar alsnog naar geluisterd te worden. Tussen 2003 en 2009 had het aantal STS-passages gehalveerd moeten worden, maar in plaats daarvan vond er slecht eens daling plaats van 10%.

In 2012 werd bovendien de dalende trend doorbroken en steeg het aantal STS-passages naar 173. In 2013 hebben er waarschijnlijk opnieuw meer treinen rood sein gepasseerd. Vooral goederentreinen lijken steeds vaker door rood te rijden. De meeste reizigersvervoerders passeren daarentegen steeds minder vaak een rood sein.

Bron: Treinreiziger