Stadler bouwt smalspoor-locomotieven voor MBC
Fabrikant Stadler gaat twee nieuwe hybride locomotieven leveren aan Transports de la région Morges–Bière–Cossonay (MBC). De locomotieven worden vanaf eind 2028 ingezet voor goederentransport tussen Morges en Bière en moeten bijdragen aan de doelstelling van het kanton Vaud om meer vracht van de weg naar het spoor te verplaatsen.
De nieuwe smalspoorlocs kunnen zowel rijden op de bovenleiding van het MBC-net als op dieselmotoren in de grindgroeves waar geen bovenleiding aanwezig is. Ze worden ingezet op de lijn Bière–Apples–Morges en vervangen enkele oudere locomotieven.
Klimaatvriendelijk vervoer
“De nieuwe voertuigen zijn een belangrijke stap richting klimaatvriendelijk goederenvervoer in het kanton Vaud,” zegt Frédéric Evequoz, Manager Tailormade Sales bij Stadler. “We zijn verheugd dat we in totaal drie locomotieven voor MBC mogen bouwen. Deze bestelling onderstreept onze expertise in maatwerkoplossingen.”
De locomotieven wegen 64 ton, zijn 17 meter lang en halen een topsnelheid van 80 kilometer per uur. Met een aanzetkracht van 220 kN en een maximaal vermogen van 3 MW zijn ze ontworpen voor intensief goederenvervoer op smalspoorinfrastructuur. Ze zijn bovendien geschikt voor zogenoemde roll-on/roll-off-bediening, waarbij normaalsporige wagens op speciale rolwagens over het smalspoornet kunnen worden vervoerd.
De levering staat gepland voor eind 2028. MBC bestelde eind 2024 al een eerste locomotief; met de nieuwe order komt het totaal op drie exemplaren.
Van weg naar spoor
De modernisering past binnen de strategie van het kanton Vaud om meer goederen per spoor te vervoeren. Volgens MBC-directeur Pierre-Alain Perren kan de verschuiving van weg naar spoor het wegverkeer in het district Morges met circa 20.000 vrachtwagens per jaar verminderen. “Dat is een aanzienlijke vooruitgang voor het milieu en de leefbaarheid in de regio,” aldus Perren.
Gezamenlijk ontwikkelde locomotieffamilie
De locomotieven voor MBC maken onderdeel uit van een bredere locomotieffamilie die Stadler ontwikkelde in samenwerking met meerdere Zwitserse smalspoorbedrijven. Naast MBC hebben ook de Montreux–Berner Oberland-Bahn (MOB), de Rhätische Bahn (RhB) en de Matterhorn Gotthard Bahn (MGBahn) vergelijkbare voertuigen besteld. Door deze gezamenlijke ontwikkelingslijn profiteren de spoorbedrijven van gedeelde ontwerp-, productie- en onderhoudskosten, terwijl specifieke wensen per klant alsnog kunnen worden meegenomen.