NS haalt half december NS Community off-line
De NS heeft aangegeven op 15 december de NS Community uit de lucht te halen. Het is een internetplatform in de vorm van een forum waar reizigers sinds 2014 terecht konden voor vragen, informatie en discussies. De stekker ging er al op 1 juni uit, en sindsdien konden gebruikers geen reacties meer plaatsen of onderwerpen starten, maar nog wel lezen. Vanaf half december gaat het hele portaal off-line.
Een NS-woordvoerder liet eerder dit jaar weten dat de tijden zijn veranderd. "We denken de reizigers met andere middelen beter te kunnen bedienen". Daarnaast zou de NS anders opnieuw moeten investeren in het verder ontwikkelen van de NS Community. Ook gaven ze toen aan dat ze reizigers voortaan willen bedienen via effectievere middelen zoals de NS-website, telefonische klantenservice en een chatmogelijkheid in de NS-app.
Chatbot
NS heeft aangegeven dat de gebruikte informatie op het portaal wordt gebruikt om de chatbot te kunnen voeden. Hiermee moet er een goed beeld komen waar veel vragen over gesteld worden, of welke thema's leven onder reizigers. NS benadrukt dat gebruikers straks niet 1-op-1 hun bijdragen terug zullen zien in een antwoord.
NS Community
De NS Community is in 2014 geopend en telt ruim 129.000 leden, meer dan 81.000 onderwerpen en een half miljoen reacties. Het platform werd veelvuldig gebruikt door klanten die vragen hadden over hun treinreis of abonnementen, maar ook werden er meldingen gedaan over storingen, vernielingen en rondzwervende OV-fietsen.
Volgens de NS kunnen meldingen via de klantenservice worden gedaan. In geval van overlast of sociale onveiligheid kunnen reizigers een bericht via WhatsApp of SMS sturen naar het nummer 06-13 18 13 18 om in contact te komen met de NS Veiligheidscentrale.