NS trekt stekker uit NS Community

De NS stopt per 1 juni met eigen bijdragen aan de NS Community, het eigen internetplatform in de vorm van een forum waar reizigers sinds 2014 terecht konden voor vragen, informatie en discussies. Aan het eind van het jaar wordt de stekker er definitief uitgetrokken, meldt NS.
Het besluit is tegelijkertijd genomen toen NS afgelopen maandag met berichtgeving kwam dat ze vanaf diezelfde datum ook de klantenondersteuning via het sociaal media platform X zouden stoppen. Volgens een NS-woordvoerder trekt zijn de tijden veranderd. ’’We denken de reizigers met andere middelen beter te kunnen bedienen.’" Daarnaast zou de NS anders opnieuw moeten investeren in het verder ontwikkelen van de NS Community.
NS heeft aangegeven reizigers voortaan te bedienen via effectievere middelen zoals de NS-website, telefonische klantenservice en de NS-app, die in het najaar wordt uitgebreid met een chatfunctie.
Chatfunctie
De chatfunctie is momenteel al beschikbaar via de klantenservice-pagina op de website van NS. De bijdragen van de communitygebruikers zal worden gebruikt om de chatbot te kunnen voeden. Hiermee moet er er goed beeld komen waar veel vragen over gesteld worden, of welke thema's leven onder reizigers. NS benadrukt dat gebruikers straks niet 1-op-1 hun bijdragen terugzien in een antwoord.
Het forum werd veelvuldig gebruikt door klanten die meldingen deden over storingen, vernielingen en rondzwervende OV-fietsen. Voglens de NS kunnen dergelijke meldingen via de klantenservice worden gedaan. In geval van overlast of sociale onveiligheid kunnen reizigers een bericht via WhatsApp of SMS sturen naar het nummer 06-13 18 13 18 om in contact te komen met de NS Veiligheidscentrale.
NS Community
De NS Community is in 2014 geopend en telt ruim 129.000 leden, meer dan 81.000 onderwerpen en een half miljoen reacties. Op de community wordt er door de vaste gebruiker met teleurstelling gereageerd op het besluit van NS. Enkelen zijn bezorgd over het gebruik van hun bijdragen, maar volgens de NS gebeurt dit binnen de kaders van de privacyregels. De informatie dient vooral om inzicht te krijgen in veelgestelde vragen en populaire onderwerpen.