ProRail slaat alarm over stijgend aantal mensen langs het spoor
Een snel spelletje, een gewaagde stap op het spoor: voor kinderen een avontuur, voor ProRail een nachtmerrie. De spoorbeheerder waarschuwt dat steeds meer jongeren op en rond de rails spelen, met potentieel gevaarlijke situaties tot gevolg.
"Het is heel gevaarlijk en het zorgt voor hinder voor het treinverkeer,” zegt woordvoerder Aldert Baas. Gemiddeld gaat het om zeventien meldingen per dag, vaak veroorzaakt door onwetendheid.
Spelende kinderen bij het spoor
Machinist Stefan Luyks uit Eindhoven kreeg twee weken geleden nog de schrik van zijn leven toen hij spelende kinderen op het spoor zag bij Arnhem. "Ik rijd de bocht om en ineens zie ik een nooddeurtje opengaan in de geluidsmuur en stappen er kinderen het spoor op", vertelt hij aan Hart van Nederland. Hoewel ze aan de andere kant van het spoor liepen, maakte hij direct een alarmoproep om collega's te waarschuwen. Hij geeft aan dat hij zulke situaties vaker ziet. Het gaat om mensen die twijfelen om het spoor op te gaan, soms verward of met suïcidale gedachten.
Gevaarlijk
Volgens ProRail is dit soort incidenten allerminst uitzonderlijk en kunnen ze grote gevolgen hebben voor zowel veiligheid als dienstregeling. Baas benadrukt dat mensen de risico’s onderschatten wanneer ze even snel willen oversteken: "Je moet er echt niet zomaar gaan lopen of fietsen, breng jezelf niet in gevaar met zoiets." Ook voor machinisten is de impact groot, zeker wanneer kinderen op de rails spelen.
Maatregelen
Om herhaling te voorkomen onderzoekt ProRail hoe risicoplekken beter beveiligd of gemonitord kunnen worden. Op vijftig locaties wordt dit jaar gekeken naar maatregelen zoals camera’s of anti-loopmatten. Volledig afsluiten is niet altijd mogelijk, zegt Baas: spoorwegovergangen moeten toegankelijk blijven. "Die kun je niet zomaar afsluiten. We proberen daarom ook zoveel mogelijk met borden aan te geven."
Daarnaast zet ProRail actief in op het verwijderen of beveiligen van NABO-overwegen. Dat zijn overwegen die onbeveiligd zijn, en enkel voorzien zijn van waarschuwingsborden en andreaskruizen. Half november meldde de spoorwegbeheerder nog dat het aantal van deze openbare overwegen inmiddels gedaald is tot negen stuks die de komende jaren zullen worden afgesloten. In 2018 betrof dit aantal nog ongeveer 180 stuks.