225 Miljoen euro nodig voor spoorverdubbeling rond Zwolle

Het spoor tussen Zwolle en de aansluiting bij Herfte wordt verdubbeld van twee naar vier sporen. Ook komt er een vrije kruising voor deze sporen, zodat de treinen uit Groningen / Leeuwarden geen hinder ondervinden van de treinen Zwolle - Emmen. Dat maakte Staatssecretaris Mansveld dinsdag bekend.

Staatssecretaris Mansveld trekt in totaal 119 miljoen euro uit om Zwolle beter bereikbaar per spoor te maken. Nog eens 106 miljoen euro wordt aangevuld door de provincies van Groningen, Friesland, Drenthe en Overijssel. Daarmee wordt er in totaal 225 miljoen euro geïnvesteerd in het spoorknooppunt. Volgens Mansveld is Zwolle na Utrecht het grootste spoorknooppunt van Nederland.

Betere aansluitingen

Door de investering moet de reistijd tussen Leeuwarden en de Randstad met drie minuten afnemen. Ook moeten er in Zwolle betere aansluitingen ontstaan. Treinen geven nu al aansluiting, maar door vertraging wordt die aansluiting regelmatig verbroken. Volgens Mansveld zullen dagelijks 35.000 reizigers door de investering te maken krijgen met een iets snellere reistijd. Het is de bedoeling dat de eerste aanpassingen aan het emplacement in 2017 gereed zijn, het totaal aan maatregelen rondt ProRail naar verwachting in 2021 af.

De ChristenUnie pleitte al in 2012 voor spoorverdubbelling tussen Zwolle en de aansluiting bij Herfte. De partij stelde eerder al dat er kostbare tijd verloren is gegaan door niet eerder te investeren in het Zwolse spoor. “Al jaren zeggen deskundigen dat de extra treinen naar Groningen en Emmen in combinatie met de gewenste aansluitingen niet gaan passen. ProRail heeft steeds ontkend dat er een capaciteitsknelpunt is. Pas in maart 2012 heeft ProRail alsnog het spoor overbelast verklaard", zei Esmee Wiegman van die partij destijds.

Knelpunt

Een ander knelpunt rond Zwolle zijn de sporen richting de Veluwelijn en de Hanzelijn. De gloednieuwe spoorbrug over de IJssel is nog steeds tweesporig, waardoor treinen van de Veluwelijn en Hanzelijn niet gelijktijdig kunnen binnen komen. Dat probleem wordt niet opgelost.

Bron: Treinreiziger