Arriva presenteert nieuw voorstel HSL-verbinding

Arriva heeft een plan hoe de uitval van de hogesnelheidstrein Fyra kan worden opgevangen. Het voorstel, dat donderdag werd gepresenteerd tijdens een hoorzitting in de Tweede Kamer, is een alternatief voor het plan waar de NS en de Belgische NMBS eind vorige maand mee kwamen.

Zowel Arriva als moederbedrijf Deutsche Bahn zeggen dat ze vanaf eind 2016 een trein kunnen laten rijden, de frequentie zal dan zestien keer per dag zijn. Volgens een eerder plan van de NS zouden hun 14 treinen in kunnen zetten, met een uitbreiding naar zestien keer.

Het voorstel van Arriva is om een tweede verbiding op te zetten naast de Lagelanden-intercity lijn, welke Vanaf Den Haag via Roosendaal de grens van België passeert, op weg naar Brussel. De Lage Landen Lijn was een idee van de gemeente Den Haag nadat de stad de rechtstreekse verbinding met Brussel kwijtraakte. Ook in het plan van de NS rijdt een trein over het normale spoor tussen Den Haag en Brussel.

Acceptabel

Mansveld noemde de oplossing van de NS en de NMBS eerder 'acceptabel'. Het plan slaat wel een gat van 119 miljoen euro in haar begroting. Arriva wil wel dat de staatssecretaris de lijn opnieuw laat aanbesteden, volgens heb kan dit jaarlijk voor de schatkist zo'n 140 tot 300 miljoen euro opleveren.

De plannen van Arriva zijn nog niet definitief. De rijpaden voor de Lagelanden-lijn zijn al wel aangevraagd voor 2015. Voor de financiële onderbouwing van het plan zegt Arriva, dat al jaren een voet tussen de deur probeert te krijgen op het hoofdrailnet, informatie nodig te hebben van staatssecretaris van Infrastructuur Wilma Mansveld (PvdA), die nog niks heeft laten weten.

Bron: FokNieuws (Novum)