NS stelt moederbedrijf Ansaldobreda aansprakelijk

De Nederlandse Spoorwegen stellen Finmeccanica, het moederbedrijf van AnsaldoBreda, aansprakelijk voor de kosten van het debacle van de Fyra. De schadeclaim kan volgens de NS oplopen tot enkele honderden miljoenen euro's. Zo zullen ze Finmeccanica dagvaarden.

De NS claimt bij het moederbedrijf "op grond van een door Finmeccanica afgegeven garantie'', omdat de NS "geen risico wil lopen vanwege de instabiele financiële situatie van AnsaldoBreda''.

De claim zal alle kosten die de NS gemaakt heeft vanwege de late indienststelling en de buitendienststelling van de treinen vanwege de aanhoudende problemen, bevatten. Hieronder vallen vertragingsboetes, juridische kosten en gederfde inkomsten doordat de treinen niet rijden.

7 Jaar

De NS wijst erop dat de hele procedure nog wel zeven jaar zou kunnen duren. Een woordvoerder van Finmeccanica kon geen antwoord geven op de rectie van de NS. Ook Ansaldobreda hulde zich in het stilzwijgen.

Volgens Beter OV is dit een aankondiging om een andere vervoerder op de HSL te laten rijden. De vereniging schrijft het volgende naar Mansveld en NS-directeur Merel van Vroonhoven:

"De NS is blijkens zijn opstelling jegens AnsaldoBreda van mening dat als je contractpartner langdurig onderpresteert, het contract ontbonden moet worden en de schadeclaims opeisbaar worden. Op zich is dat standpunt best verdedigbaar. Maar gezien de langjarige onderprestaties van de NS kan consistente voortzetting van deze denkrichting slechts uitmonden in het ontbinden van de HSL-concessie en het door de staat opeisbaar worden van de door NS te betalen garantstelling van 50 miljoen euro"

Bron: Treinreiziger