'Fyraproblemen door onbekwaam NS-management'

Bij het aanschaffen van de Fyratreinstellen sloegen NS-managers waarschuwingen van vakmensen in de wind. Ex-NS medewerkers zeiden het volgende tegenover de Volkskrant van zaterdag: "De problemen met de treinstellen zijn een exponent van een managementcultuur die steeds minder stoelt op inhoudelijke spoorkennis".

Vanaf het moment dat de NS-directie de hogesnelheidstreinen bij de Italiaanse bouwer Ansaldobreda wouden bestellen, uitten technici van ons land hun bezwaren. Ze wezen erop dat het bedrijf in Italië dan wel een goede reputatie heeft, maar zodra het over de grens gaat leveren, dat er veel mis gaat. Zois er  nadrukkelijk geadviseerd aan de directie om voor een gerenommeerde fabrikant te kiezen.

De directie van de NS legde volgens de krant alleen eisen neer die gaan over de snelheid en het aantal zitplaatsen.

Verantwoordelijk
Normaal zijn klant en fabrikant bij de bouw van een trein samen verantwoordelijk voor het resultaat, maar bij de de bouw van de V250-Fyra ging dat volgens de krant anders. Hier hebben de Italianen de volledige verantwoordelijkheid op zich gekregen. Na een bezoek aan de fabriek in 2006 verloor een ingenieur alle hoop.

Hij zag dat bodem- en dakplaten van ongelijke afmetingen op de treinstellen werden gemonteerd. Hij trok aan de bel bij zijn superieuren, maar die vertelden hem dat hij de Italianen moest vertrouwen. Vanwege de afspraken konden de ingenieurs van de NS weinig doen.

Bron: Nu.nl