NS: "Wij houden ons vast aan de HSL-concessie"

De NS is niet van plan om de HSL-concessie op de hogesnelheidslijn tussen Amsterdam en Brussel los te laten na het Fyra V250-debacle. "Wij hebben een afspraak tot 2024 en die geldt nog steeds”, zegt een NS-woordvoerder.

De Spoorwegen willen dan ook niet reageren op het voorbehoud dat staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur en Milieu) in een brief aan de Tweede Kamer heeft gemaakt over de concessie. Evenmin wil het bedrijf reageren op een mogelijke ontbinding van de concessie.

NS: Plan presenteren
De NS zegt binnenkort een plan te presenteren waarin een oplossing wordt geboden voor de hogesnelheidslijn. "De concessie is ons dierbaa"”, aldus de NS-woordvoerder die een termijn nog niet kon noemen.

Ook is de NS aan het werk om de frequentie van de klassiekeverbinding op te voeren tussen Den Haag HS en Brussel. Ook geeft het spoorwegbedrijf aan dat het aan het kijken is naar uitbreiding van het aantal diensten van de Thalys tussen Brussel en Amsterdam van negen naar twaalf. Hiervoor gaat het nog gesprekken aan met de Belgische NMBS.

Inmiddels zijn de Nederlandse Spoorwegen ook aan het onderzoeken of extra treinstellen en locomotieven beschikbaar zijn om de frequentie tussen beide hoofdsteden op te voeren tot een uursdienst.

Bron: Telegraaf