2015: "Nieuwe vertrekprocedure Belgische Spoorwegen"

Belgische Sooorbeheerder Infrabel en de NMBS werken aan een nieuwe vertrekprocedure voor de treinen, met als doel om de veiligheid te vergroten. Vanaf 2015 zal een trein pas kunnen vertrekken als alle deuren gesloten zijn.

In het huidige systeem geeft de treinbegeleider op het perron het vertreksignaal. Hij stapt vervolgens op de trein, sluit alle deuren behalve van de deur waar bij zelf bij staat. Reizigers proberen vaak nog op het laatste nippertje langs die deur op de trein te springen, wat onveilige situaties kan veroorzaken..

In de nieuwe procedure wordt het vertreksignaal pas gegeven nadat de treinbegeleider is opgestapt en alle deuren gesloten heeft. Volgend jaar start een proef-project, maar pas in 2015 kan de nieuwe procedure overal worden toegepast.

De NS hanteert overigens al diverse jaren het beleid om pas te vertrekken zodra de deur waar de conducteur staat gesloten is, terwijl deze deur vroeger genegeerd werd en pas gesloten werd bij het optrekken van de trein.

Bron: De Redactie (België)