RegioExpres opnieuw vertraagd: realisatie pas vanaf 2029 mogelijk

De RegioExpress zal niet eerder dan 2029 van start kunnen gaan. (Foto: Gydo Evers)
De RegioExpress zal niet eerder dan 2029 van start kunnen gaan. (Foto: Gydo Evers)

De komst van de RegioExpres, de langverwachte sneltreinverbinding tussen de Achterhoek, de Liemers en de Randstad, loopt opnieuw forse vertraging op. De vertraging van de Achterhoekse sneltreinverbinding werd donderdag gemeld door de Provincie Gelderland.

Hoewel Provinciale Staten eerder dit jaar het inpassingsplan en het milieueffectrapport definitief hebben vastgesteld, is duidelijk geworden dat de uitvoering niet in 2027 of 2028 kan starten. Door juridische procedures én de prioriteit die Rijkswaterstaat toekent aan het project ViA15, wordt de start van de bouw verschoven naar op zijn vroegst 2029.

Juridische procedures blokkeren start bouw

Voor de daadwerkelijke realisatie moet het inpassingsplan eerst onherroepelijk zijn. Dat is op dit moment niet het geval. Bij de Raad van State zijn vier beroepszaken aangespannen en twee verzoeken om een voorlopige voorziening ingediend. Hoewel één verzoek inmiddels is ingetrokken en een ander niet-ontvankelijk is verklaard, is nog onbekend wanneer de Raad van State uitspraak doet over de belangrijkste beroepsprocedures.

Zolang deze juridische onzekerheid blijft bestaan, kan het project niet starten. Het geplande tijdvak van 2027–2028 voor uitvoering van de werkzaamheden is hierdoor definitief van tafel.

ViA15 krijgt voorrang

De vertraging wordt versterkt doordat Rijkswaterstaat het grootschalige infrastructuurproject ViA15 prioriteit geeft. Dat betekent dat capaciteit — zowel financieel als organisatorisch — eerst naar dit project gaat. Voor de RegioExpres blijven daardoor minder middelen beschikbaar binnen de gewenste periode. De provincie noemt dit een belangrijke factor in het opschuiven van de planning. In het project ViA15 wordt de snelweg A15 doorgetrokken en aangesloten op de A12.

Voorbereidende werkzaamheden gaan wel door

Ondanks het uitstel ligt het project niet stil. ProRail en de provincie werken verder aan diverse voorbereidende onderzoeken. Zo worden bodem-, ecologische en archeologische studies voorbereid. Ook bepaalt ProRail waar zogeheten proefsleuven moeten worden gegraven om ondergrondse resten in kaart te brengen.

Daarnaast lopen gesprekken met grondeigenaren door. Deze grond is noodzakelijk voor aanpassingen aan spoortrajecten en bermen zoals vastgelegd in het plan.

Belang voor bereikbaarheid blijft groot

De RegioExpres moet zorgen voor een snellere en frequentere spoorverbinding tussen Arnhem, Doetinchem en Winterswijk. Daarmee moet de trein een belangrijke impuls geven aan de bereikbaarheid, leefbaarheid en economische ontwikkeling van de Achterhoek en Liemers.