ÖBB introduceert Hydrojet voor tunnelonderhoud

De Hydrojet van de ÖBB voor drainageonderhoud. (Foto: ÖBB / Mayer)
De Hydrojet van de ÖBB voor drainageonderhoud. (Foto: ÖBB / Mayer)

De Oostenrijkse spoorwegen (ÖBB) zetten sinds kort een nieuw innovatief systeem in voor tunnelonderhoud. In St. Paul im Lavanttal, nabij de Koralm-tunnel, werd het zogeheten Hydrojet-systeem gepresenteerd. Deze geavanceerde technologie maakt het mogelijk om afvoerpijpen in spoortunnels efficiënter te reinigen en zo de infrastructuur beter te onderhouden.

Het hart van het systeem is de MDB02 – Modular Drainage Flushing System for Railways, een deels op afstand bestuurbaar en geautomatiseerd reinigingssysteem. Dankzij deze innovatie, ontwikkeld in samenwerking met aannemer FCC Austria kan het onderhoud aan tunnels plaatsvinden zonder langdurige onderbrekingen van het treinverkeer.

"Met de groei van het treinverkeer en het toenemende aantal tunnels stijgt ook de onderhoudsbehoefte, terwijl de beschikbare tijd voor werkzaamheden juist afneemt," aldus Judith Engel, lid van de raad van bestuur van ÖBB-Infrastruktur AG. "De MDB02 maakt het mogelijk om te reinigen tijdens de operatie, waardoor slechts korte spoorafsluitingen nodig zijn". Oostenrijk telt 259 spoorwegtunnels waarvan het overgrote deel in gebruik is door de ÖBB.

Tunnelreinigingen

Tot nu toe vereisten tunnelreinigingen meerdere ingrepen per jaar, waarbij het spoor telkens moest worden afgesloten. Mineralenafzettingen in afvoerleidingen konden zo leiden tot verstoppingen en drukopbouw door bergwater. De MDB02 betekent een doorbraak: onderhoud kan voortaan grotendeels plaatsvinden terwijl de treinen blijven rijden. Volgens Florian Scheibe, countrymanager bij FCC Austria, is dit het resultaat van jarenlange ervaring met industriële reiniging en nauwe samenwerking met ÖBB. "Ervaringen met de vorige generatie machines zijn direct meegenomen in de ontwikkeling van de MDB02, wat heeft geleid tot een veel efficiënter en praktischer systeem," zegt hij.

De technologie maakt het mogelijk om tijdens één reinigingsbeurt duizenden meters leiding te reinigen – in plaats van slechts 150 meter met de oude methode. In tunnels zoals die van Granitztal kan het systeem via een centrale spoelput beide tunnelbuizen reinigen, volledig op afstand en met camerabewaking. De efficiëntiewinst is van groot belang nu projecten als de Koralm-tunnel, de Granitztal-tunnel en de Semmering Basistunnel in gebruik worden genomen. Deze projecten voegen samen zo’n 750 kilometer aan drainageleidingen toe die jaarlijks onderhoud vereisen. Dankzij de MDB02 kan ÖBB noodzakelijk onderhoud combineren met een hogere beschikbaarheid van het spoor – een voordeel voor reizigers, vervoerders en de hele spoorsector.

Verschillende soorten 'jets'

De naamgeving van de Hydrojet komt niet zomaar uit de lucht vallen. In deze naamgeving heeft de spoorwegmaatschappij ook een Railjet, een Nightjet, de Servicejet (voor brandbestrijding en evacuaties) en nu dus ook de Hydrojet.