NS weet niet wanneer laatste claims na juni-stakingen zijn afgehandeld

Vier maanden na de landelijke spoorstakingen in juni heeft de NS nog altijd niet alle schadeclaims van reizigers afgehandeld. Dat bevestigt de spoorwegmaatschappij tegenover RTL Nieuws. Wanneer de afhandeling helemaal afgerond is, durft de NS niet te zeggen.
“We zijn nu bezig met het afhandelen van het laatste deel van de aanvragen,” vertelt woordvoerder Anita Middelkoop tegenover de nieuwszender.
Claims
Tijdens de stakingen op 6, 10, 13 en 17 juni reden er weinig tot geen treinen. Reizigers konden daardoor gemaakte kosten voor alternatief vervoer tot maximaal 25 euro per stakingsdag terugvragen via een online formulier. Normaal gesproken probeert de NS zulke claims binnen vier weken te beoordelen, maar begin juli waarschuwde het bedrijf al dat de afhandeling "nog weken" langer zou duren. Een nieuwe termijn werd toen niet gegeven, en dat is nu in oktober nog steeds niet het geval.
Volgens Middelkoop hebben "veel reizigers al een reactie ontvangen", maar niet iedereen. Hoeveel aanvragen inmiddels zijn goedgekeurd of uitbetaald, wil de NS niet zeggen. Ook is onbekend hoeveel nieuwe claims sinds augustus zijn binnengekomen of nog in behandeling zijn. Begin augustus meldde de NS dat er in totaal 170.000 claims waren ingediend, waarvan 50.000 waren goedgekeurd.
De vertraging komt volgens de NS deels doordat sommige aanvragen onvolledig waren. De spoorwegmaatschappij heeft deze groep reizigers om meer uitleg gevraagd.
Bron: RTL Nieuws