ODEG maakt proefrit met nieuwe Stadler Flirt batterijtrein

De Ostdeutsche Eisenbahn GmbH (ODEG) en de Zwitserse treinbouwer Stadler hebben de nieuwe Flirt Akku gepresenteerd. Tijdens een feestelijke rit van Schwerin naar Parchim werd de batterijtrein vertoond. Het gaat om een voorproefje van de nieuwe treinenvloot die vanaf december 2027 in West-Mecklenburg in gebruik wordt genomen.

"Deze rit laat zien wat er mogelijk is – en binnenkort werkelijkheid wordt,” aldus Jure Mikolčić, CEO van Stadler Duitsland. "De FLIRT Akku symboliseert een nieuwe generatie klimaatvriendelijk vervoer, en we zijn trots dit samen met ODEG te realiseren."

De vervoervoersautoriteit ODEG kreeg al in december 2024 de opdracht toegewezen voor de vervoersconcessie "Westmecklenburg II". In dit kader bestelde het bedrijf 14 FLIRT Akku-treinen bij Stadler. Deze batterijtreinen rijden volledig emissievrij op trajecten zonder bovenleiding. Ze zullen onder meer ingezet worden op de volgende lijnen:

  • RB13: Rehna – Schwerin – Parchim
  • RB14: Hagenow Stadt – Ludwigslust – Parchim
  • RB15: Waren (Müritz) – Inselstadt Malchow – Plau am See (seizoensgebonden)
  • RB19: Parchim – Plau am See (seizoensgebonden)

De speciale rit vormde geen officiële start, maar was een symbolisch begin van deze duurzame stap. Er werd gebruikgemaakt van een testvoertuig van het regionale vervoersnetwerk van Schleswig-Holstein (NAH.SH), van hetzelfde type als straks bij ODEG.

Belangrijke kenmerken

  • Emissievrije lokale ritten dankzij batterijtechnologie
  • 98 zitplaatsen, ruime multifunctionele zones en toegankelijk ontwerp
  • Wi-Fi en een modern reisinformatiesysteem
  • Rijden onder bovenleiding (met opladen) en puur batterijvervoer op niet-geëlektrificeerde delen
  • Uiteindelijk in de kleuren van Mecklenburg-Voor-Pommeren

De voertuigen worden momenteel gebouwd door Stadler en zullen later onderhouden worden in de uitgebreide ODEG-werkplaats in Parchim.

Subsidie & ondersteuning

Het project wordt mede mogelijk gemaakt door het Duitse ministerie van Verkeer (BMV) via de richtlijn ter bevordering van alternatieve aandrijvingen in het spoorvervoer. Daarnaast is financiering beschikbaar via het Duitse herstelplan (DARP) en het Europese NextGenerationEU-programma. De coördinatie is in handen van NOW GmbH en Projectträger Jülich (PtJ).

Specificaties

Technische Specificaties FLIRT Akku BEMU 2-2/6
Voedingssysteem 15 kV / 16,7 Hz
Geschikt voor gekoppelde ritten Tot 3 voertuigen
Koppeling Automatische middelpufferkoppeling
Bouw Lichtgewicht aluminium
Comfort Luchtgeveerde draaistellen, airco, Wi-Fi, moderne informatievoorziening
Zitplaatsen 98
Staanplaatsen (4 pers./m²) 139
Rolstoel-/fietszones Aanwezig
Ingangshoogte 600 mm boven spoor
Laagvloerdeel 600 mm
Hoogvloerdeel 1.145 mm
Ingangsbreedte 1.300 mm
Voertuiglengte (met koppeling) 45.700 mm
Voertuigbreedte 2.820 mm
Voertuighoogte 4.275 mm
Asafstand draaistellen 2.700 mm
Wieldiameter 870 mm (nieuw)
Max. snelheid 140 km/h
Aandrijving 2 x 500 kW
Normen EN 15227 (crash), TSI PRM & Noise
Toegankelijk toilet Universeel, volgens TSI PRM
Beveiliging Videobewaking in passagiersgedeelte
Bedrijf DB Regio
Inzetgebied RB 11, RB 12, RB 25 (Mecklenburg-Voor-Pommeren)
Voertuigtype FLIRT Akku BEMU 2-2/6
Spoorwijdte 1.435 mm
Aantal voertuigen 19
Inbedrijfstelling Eind 2026