ODEG maakt proefrit met nieuwe Stadler Flirt batterijtrein
De Ostdeutsche Eisenbahn GmbH (ODEG) en de Zwitserse treinbouwer Stadler hebben de nieuwe Flirt Akku gepresenteerd. Tijdens een feestelijke rit van Schwerin naar Parchim werd de batterijtrein vertoond. Het gaat om een voorproefje van de nieuwe treinenvloot die vanaf december 2027 in West-Mecklenburg in gebruik wordt genomen.
"Deze rit laat zien wat er mogelijk is – en binnenkort werkelijkheid wordt,” aldus Jure Mikolčić, CEO van Stadler Duitsland. "De FLIRT Akku symboliseert een nieuwe generatie klimaatvriendelijk vervoer, en we zijn trots dit samen met ODEG te realiseren."
De vervoervoersautoriteit ODEG kreeg al in december 2024 de opdracht toegewezen voor de vervoersconcessie "Westmecklenburg II". In dit kader bestelde het bedrijf 14 FLIRT Akku-treinen bij Stadler. Deze batterijtreinen rijden volledig emissievrij op trajecten zonder bovenleiding. Ze zullen onder meer ingezet worden op de volgende lijnen:
- RB13: Rehna – Schwerin – Parchim
- RB14: Hagenow Stadt – Ludwigslust – Parchim
- RB15: Waren (Müritz) – Inselstadt Malchow – Plau am See (seizoensgebonden)
- RB19: Parchim – Plau am See (seizoensgebonden)
De speciale rit vormde geen officiële start, maar was een symbolisch begin van deze duurzame stap. Er werd gebruikgemaakt van een testvoertuig van het regionale vervoersnetwerk van Schleswig-Holstein (NAH.SH), van hetzelfde type als straks bij ODEG.
Belangrijke kenmerken
- Emissievrije lokale ritten dankzij batterijtechnologie
- 98 zitplaatsen, ruime multifunctionele zones en toegankelijk ontwerp
- Wi-Fi en een modern reisinformatiesysteem
- Rijden onder bovenleiding (met opladen) en puur batterijvervoer op niet-geëlektrificeerde delen
- Uiteindelijk in de kleuren van Mecklenburg-Voor-Pommeren
De voertuigen worden momenteel gebouwd door Stadler en zullen later onderhouden worden in de uitgebreide ODEG-werkplaats in Parchim.
Subsidie & ondersteuning
Het project wordt mede mogelijk gemaakt door het Duitse ministerie van Verkeer (BMV) via de richtlijn ter bevordering van alternatieve aandrijvingen in het spoorvervoer. Daarnaast is financiering beschikbaar via het Duitse herstelplan (DARP) en het Europese NextGenerationEU-programma. De coördinatie is in handen van NOW GmbH en Projectträger Jülich (PtJ).
Specificaties
Technische Specificaties FLIRT Akku BEMU 2-2/6 | |
---|---|
Voedingssysteem | 15 kV / 16,7 Hz |
Geschikt voor gekoppelde ritten | Tot 3 voertuigen |
Koppeling | Automatische middelpufferkoppeling |
Bouw | Lichtgewicht aluminium |
Comfort | Luchtgeveerde draaistellen, airco, Wi-Fi, moderne informatievoorziening |
Zitplaatsen | 98 |
Staanplaatsen (4 pers./m²) | 139 |
Rolstoel-/fietszones | Aanwezig |
Ingangshoogte | 600 mm boven spoor |
Laagvloerdeel | 600 mm |
Hoogvloerdeel | 1.145 mm |
Ingangsbreedte | 1.300 mm |
Voertuiglengte (met koppeling) | 45.700 mm |
Voertuigbreedte | 2.820 mm |
Voertuighoogte | 4.275 mm |
Asafstand draaistellen | 2.700 mm |
Wieldiameter | 870 mm (nieuw) |
Max. snelheid | 140 km/h |
Aandrijving | 2 x 500 kW |
Normen | EN 15227 (crash), TSI PRM & Noise |
Toegankelijk toilet | Universeel, volgens TSI PRM |
Beveiliging | Videobewaking in passagiersgedeelte |
Bedrijf | DB Regio |
Inzetgebied | RB 11, RB 12, RB 25 (Mecklenburg-Voor-Pommeren) |
Voertuigtype | FLIRT Akku BEMU 2-2/6 |
Spoorwijdte | 1.435 mm |
Aantal voertuigen | 19 |
Inbedrijfstelling | Eind 2026 |