Siemens Mobility levert high-tech moderniseringsproject af op Kijfhoek

Het rangeerterrein van Kijfhoek. (Foto: Siemens Mobility)
Het rangeerterrein van Kijfhoek. (Foto: Siemens Mobility)

Het vernieuwen van het Kijfhoek-rangeerterrein is helemaal afgerond. Dankzij Siemens Mobility draait het rangeerwerk nu volledig automatisch en op volle kracht. Kijfhoek is het grootste goederenrangeerterrein van Nederland, ligt onder Rotterdam, en vormt een belangrijke schakel tussen de haven van Rotterdam en de rest van Europa.

De modernisering is afgerond in mei 2025 en maakt gebruik van een geavanceerd geautomatiseerd yard managementsysteem. Met deze investering van €110 miljoen is de operationele efficiëntie aanzienlijk verbeterd en zijn de overslagtijden verkort.

Mijlpaal in geschiedenis

Volgens spoorbeheerder ProRail betekent de voltooiing van het project een mijlpaal in het goederenvervoer per spoor. De vernieuwde infrastructuur maakt de diensten op Kijfhoek niet alleen sneller en efficiënter, maar versterkt ook de logistieke rol van Nederland binnen Europa. ProRail prijst de samenwerking met Siemens Mobility, die het project uitvoerde volgens een ‘best for project’-benadering, gericht op optimale resultaten voor het hele traject.

De door Siemens geïmplementeerde technologie, het Trackguard Cargo MSR32-systeem, automatiseert het hele proces van aankomst, rangeren tot vertrek. Dit systeem bevat moderne besturing voor routes en snelheden, reminstallaties, en radio-integratie voor nauwkeurige bediening van rangeerlocomotieven. Hierdoor worden veiligheid en betrouwbaarheid verbeterd, terwijl de werkprocessen aanzienlijk worden versneld.

Kijfhoek

Kijfhoek, gelegen op 50 hectare, beschikt over 14 aankomstsporen, 41 sorteersporen en 12 opstelsporen. De modernisering wordt ondersteund door een onderhoudscontract van 15 jaar, wat de operationele betrouwbaarheid op lange termijn garandeert en de kosten over de levensduur verlaagt. Deze langdurige samenwerking tussen Siemens Mobility en ProRail onderstreept de strategische rol van Kijfhoek als spil in het Europese goederenverkeer. Kijfhoek is in beheer van ProRail en is sinds 1980 in gebruik.

Op het rangeerterrein worden dagelijks zo’n 400 goederenwagons automatisch gesorteerd, een proces dat 'heuvelen' wordt genoemd. Hierbij worden wagons ontkoppeld en via een helling verdeeld over de juiste sporen. Omdat sommige wagons meerdere keren worden geheuveld, ligt het totale aantal heuvelbewegingen op ongeveer 600 per dag (cijfers uit 2020).