Kabinet reserveert 100 miljoen euro voor eerste herstelwerkzaamheden HSL

Het kabinet heeft 100 miljoen euro beschikbaar gesteld voor de eerste herstelwerkzaamheden aan de hogesnelheidslijn tussen Schiphol en Rotterdam. OV-staatssecretaris Chris Jansen noemde dit bedrag "leergeld" dat wordt ingezet voor het viaduct bij Rijpwetering, waar de schade het ernstigst is.
Naast dit viaduct moeten nog negen andere viaducten worden hersteld, waarbij de totale kosten naar verwachting kunnen oplopen tot ongeveer een half miljard euro. Jansen noemde dit voorlopig een ruwe schatting en gaf aan dat volgend jaar meer duidelijkheid komt over de precieze kosten en de financiering. Hij benadrukte wel dat er sprake zal zijn van 'voorrang' op andere nieuwe projecten.
Ontwerpfouten
Door ontwerpfouten is er schade ontstaan aan het beton en de metalen verbindingen van de viaducten, waardoor treinen op sommige delen van de lijn niet sneller dan 120 kilometer per uur mogen rijden in plaats van de beoogde 300 kilometer per uur. Tijdens het dieptepunt gold zelfs een snelheidsbeperking van 80 kilometer per uur, die inmiddels is versoepeld.
Het viaduct bij Rijpwetering heeft een extra probleem doordat de landhoofden waarop de brug rusten verschuiven, een unieke situatie volgens ProRail. Dit viaduct krijgt daarom als eerste prioriteit voor herstel, zodat de opgedane ervaringen ook kunnen helpen bij de aanpak van de andere getroffen viaducten.
Kamerleden
Tijdens het spoordebat in de Tweede Kamer spraken verschillende Kamerleden, waaronder die van de fracties PVV, VVD en NSC, hun zorgen uit over de problemen met de hogesnelheidslijn. Ze bespraken mogelijkheden om het herstelproces te versnellen en tegelijkertijd de kosten in de hand te houden, omdat de vertraging en de hoge kosten een grote impact hebben op de dienstregeling en de begroting.