Ministerie onderzoekt realisatie van vier nieuwe stations tussen Den Haag en Dordrecht

De Oude Lijn zal in de toekomst vier nieuwe stations en extra sporen krijgen om toekomstbestendig te worden. (Foto: Rob Dammers)
De Oude Lijn zal in de toekomst vier nieuwe stations en extra sporen krijgen om toekomstbestendig te worden. (Foto: Rob Dammers)

De spoorlijn tussen Delft en Schiedam wordt de komende jaren fors uitgebreid met extra sporen, schrijft Omroep West. Ook zullen er op de spoorlijn tussen Den Haag en Dordrecht vier nieuwe stations komen. Dit moet het mogelijk maken om meer intercity's en sprinters per uur te laten rijden om met de toekomst mee te kunnen groeien.

Momenteel wordt door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat onderzocht hoe en in welke volgorde deze stations gerealiseerd kunnen worden. De uitbreiding is nodig vanwege de verwachte groei van het aantal woningen in de omgeving van de spoorbaan.

Vier nieuwe stations

De nieuwe stations zijn gepland in Rijswijk Buiten, Schiedam Kethel, Rotterdam Van Nelle en Dordrecht Leerpark. Deze locaties zijn gekozen omdat er in de nabije omgeving grootschalige woningbouw gepland staat. De precieze invulling en locatie van de stations wordt in samenwerking met de betrokken gemeenten bepaald. Eind vorig jaar werd al duidelijk dat er twee extra sporen tussen Delft Campus en Schiedam Centrum nodig zijn voor de bediening van de nieuwe stations Schiedam Kethel en Rotterdam Van Nelle. Die veir stations zouden volgens verwachting dagelijks 24.000 reizigers kunnen bedienen, waaronder 10.000 nieuwe treinreizigers.

Woninggroei in Randstad

De zuidelijke Randstad, waar de spoorlijn doorheen loopt, is een drukbevolkt en economisch belangrijk gebied. Met onder andere de haven van Rotterdam, het Westland en universiteiten in Leiden en Delft groeit de regio snel. De verwachting is dat er in deze regio tot 170.000 nieuwe woningen en 85.000 banen bijkomen. Daarom is afgesproken om twee derde van de woningbouw te concentreren in acht steden rondom de spoorlijn, waaronder Den Haag, Rotterdam en Dordrecht.

Volgens de huidige planning wordt in het tweede kwartaal van 2026 een voorlopige keuze gemaakt over het project. Eind 2026 volgt een definitief besluit van de staatssecretaris van Openbaar Vervoer en Milieu. Daarna kan het project verder worden uitgewerkt in een officieel projectbesluit, waarmee de voorbereidingen voor de bouw kunnen starten.