Siemens presenteert gestandaardiseerde Mireo Smart

Treinbouwer Siemens Mobility heeft recentelijk de eerste elektrische Mireo Smart opgeleverd voor demonstratiedoeleinden. Het gaat om een gestandariseerde versie van de Mireo met een lagere aankoopprijs en snellere levertijd.

De tijd tussen het tekenen van het contract en de start van de bouw van een Siemens Mireo Smart zou volgens de bouwer nu nog maar 18 maanden hoeven te duren. Voor Duitse vervoerders kan de aanschaf van dit type trein een aanzienlijk voordeel opleveren omdat vertragingen in de levering bij veel treinbouwers tegenwoordig vaker gebruikelijk zijn dan normaal. De Smart Mireo is ook te bestellen met waterstof- of batterijaandrijving.

Siemens Mireo Smart

De Mireo Smart werd al in 2020 aangekondigd. In 2022 kondigde de Deense vervoerder Midtjyske Jernbaner aan dat ze zeven treinstellen van dit type besteld hebben. De Mireo Smart is overigens niet het enige concept van Siemens die zich 'smart' mag noemen. Eerder in 2018 heeft Siemens al een gestandardiseerde Vectron locomotief uitgebracht onder de naam Smartron.

"Wij bieden spoorvervoerders een voorgeconfigureerde trein die binnen zeer korte tijd geleverd kan worden en die een hoge betrouwbaarheid en beschikbaarheid garandeert", vertelt Albrecht Neumann, CEO van Rolling Stock bij Siemens Mobility. In de configuratie worden de treinstellen als driedelig treinstel opgeleverd. De trein is voorzien van 214 zitplaatsen, twee rolstoelplekken en er is plaats voor 21 fietsen. Daarnaast is de trein ook voorzien van een reisinformatiesysteem. Verder is de trein voorzien van het ETCS-signaleringsssysteem. Omdat de trein in de categorie low-budget valt zal de trein ook niet geschilderd of bestickerd door Siemens worden opgeleverd. De nieuwe vervoerder moet hier zelf zorg voor dragen.

De bouw van de treinen vindt plaats in de fabriek van Siemens in het Duitse Krefeld waar ook andere productlijnen van rollend materieel worden geproduceerd, zoals de Desiro in zowel enkeldeks als dubbeldeks variant en de ICE-3neo voor de Deutsche Bahn.