Denemarken schrijft mijlpaal voor bestelling van batterijtreinen

De Siemens Mireo Smart (Foto: Siemens Mobility)
De Siemens Mireo Smart (Foto: Siemens Mobility)

Het vervoersbedrijf Midtjyske Jernbaner schrijft een mijlpaal in de Deense treinhistorie door voor het eerst in hun land batterijtreinen aan te schaffen. Het gaat om de gestandariseerde Siemens Mireo Smart die besteld is, en aan het eind van 2024 moet gaan rijden.

De bestelling is nog niet definitief en moet nog door de staat worden onderstekend, wat ergens in de maand mei moet plaatsvinden. Als dit gebeurd is dan zal het bedrijf als eerste van het land met batterij-treinen gaan rijden, een belangrijke doelstelling van het Deense infrastructuurplan om het Deense spoorvervoerd CO2-neutraal te maken voor een duurzame toekomst. In december 2019 nodigde Denemarken al een aantal treinbouwers van batterijtreinen uit om proeven uit te voeren.

Trajecten

De eerste treinen zullen naar verwachting al eind 2024 rijden op de West-Jutland-sporen tussen Holstebro en Skjern, evenals in Vemb, Lemvig en Thyborøn, en alle zeven treinstellen zullen naar verwachting vanaf januari 2025 rijden. Ook zal de infrastructuur van de trajecten worden aangepast zodat de trein tijdens de ritten op de stations kan opladen. Het is niet duidelijk op welke manier dit zal zijn, en of dit via een kleine bovenleidingssectie gaat of op een alternatieve manier.

Mireo Smart

De keuze is door Midtjyske Jernbaner gelegd op de Siemens Mireo Smart die al in 2020 werd gepresenteerd. Het is een gestandariseerde versie van de de Siemens Mireo, en die voornamelijk bedoeld is voor regionale en voorstedelijke treinen, gericht op aantrekkelijke prijzen en snellere levering. Ook bij levering zal de trein niet direct in de huisstijl van de vervoerder worden afgeleverd, en zal zij er zelf zorg voor moeten dragen.

Het is niet bekend hoe de trein ingedeeld zal worden, en hoeveel reizigers er in plaats kunnen nemen. Als er naar de specificaties van de Mireo B, de op maat gemaakte trein, erbij pakken zo dit uitkomen op 128 zitplaatsen. Voor de rest zal de trein worden voorzien van het ETCS-signaleringssysteem.