Mogelijk hoop voor Eurostar om komende zomer vanaf Amsterdam Centraal naar Londen te blijven vertrekken

De Eurostar-terminal die volgend jaar zal verhuizen. (Foto: Treinenweb)
De Eurostar-terminal die volgend jaar zal verhuizen. (Foto: Treinenweb)

Mogelijk lijkt er hoop voor de Eurostar dat die de komende zomer nog vanaf Amsterdam Centraal kan blijven vertrekken. Omdat de huidige incheckterminal vanwege ingrijpende werkzaamheden moet verhuizen, is er momenteel geen zekerheid hoelang het duurt voordat de nieuwe terminal opgeleverd wordt.

Vanwege de verbouwing van station Amsterdam Centraal moet de Eurostar-vertrekterminal waar reizigers inchecken en waar de paspoort- en bagagecontrole plaatsvindt, verhuizen naar een nieuwe locatie in de Amstelpassage onder het station. Omdat na de sluiting van de huidige terminal de nieuwe nog niet opgeleverd kan worden lijkt er moment te komen waarbij de Eurostar niet vanaf Amsterdam Centraal kan rijden. Eerder werd er al sgeproken over minimaal 11 maanden. 

Versnelde bouw onduidelijk

Een woordvoerster van het ministerie van Infrastructuur heeft tegenover de Telegraaf laten weten dat er nu bekeken of de bestaande terminal langer open kan blijven, óf dat er sneller gebouwd kan worden. Dit zijn ook de wensen van Eurostar-topvrouw Gwendoline Cazenave en staatssecretaris Vivianne Heijnen. Zekerheid is er momenteel nog niet omdat er nog knopen moeten worden doorgehakt over diverse technische vraagstukken. De komende week wordt hier verder over gesproken tussen het ministerie, NS, ProRail en Eurostar.

21 vluchten per dag

Het tijdelijk stilleggen van de treindienst vanuit Nederland voor bijna een jaar wordt gezien als een grote tegenvaller, vooral gezien de inzet van zowel de Nederlandse overheid als de Europese Unie om mensen te stimuleren om de trein te gebruiken. Vliegreizen op korte afstanden worden steeds minder populair vanwege de aanzienlijk hogere milieubelasting. Eurostar heeft al aangegeven dat als de treindienst wegvalt, er dagelijks 21 extra vluchten nodig zouden zijn om hetzelfde aantal reizigers te vervoeren.

Een van de mogelijke oplossingen als Amsterdam geen facilitaire voorzieningen voor de Eurostar kan bieden is om de incheck en de paspoort- en bagagecontrole in Brussel-Zuid te laten plaatsvinden. Hiermee zijn reizigers wel ongeveer een half uur tot een uur langer onderweg, en moet er extra overgestapt worden.