Deutsche Bahn stuurt restauratierijtuigen met pensioen

Een restauratierijtuig van de Deutsche Bahn. (Foto: Deutsche Bahn AG / Oliver Lang)
Een restauratierijtuig van de Deutsche Bahn. (Foto: Deutsche Bahn AG / Oliver Lang)

Met ingang van de nieuwe dienstregeling op zondag 10 december zal de Deutsche Bahn de restauratierijtuigen in de Intercity-treinen afschaffen. Hieronder valt dus ook de IC Berlijn die vanaf Amsterdam rijdt. Reizigers in deze treinen zullen voortaan zelf een drankje en een versnapering mee moeten nemen als ze hun honger en dorst willen stillen.

Met de afschaffing van het vaste aanbod van eten en drinken komt er een einde aan een lange traditie. Momenteel zijn er nog twintig van dergelijke rijtuigen actief, die over een paar maanden aan de kant zullen gaan. De ICE-treinen zullen wel hun vast Bord-bistro rijtuigen behouden.

Storingsgevoelig

Volgens de Deutsche Bahn hebben de bordbistro-rijtuigen het einde van hun levensduur bereikt. Omdat ze ook storingsgevoelig zijn, en uitgerust zijn met "oncomfortabele draaideuren die moeilijk te openen zijn, vooral voor reizigers met veel bagage of oudere mensen", stuurt de Deutsche Bahn de rijtuigen met pensioen. Wel zal er een simpele railcatering-variant actief blijven waarbij bij bepaalde intercity's een kleine verkoopruimte krijgen waar diverse drankjes, en kleine snacks nog worden verkocht.

Terugkeer

Op termijn zou de restauratie weer terug moeten keren op het Duitse spoor. Geleidelijk zullen de getrokken intercity-rijtugien worden vervangen door de ICE-L van Talgo. Deze is voorzien van een kleine vaste coupé met twaalf zitplaatsen. De eerste treinen van dit type zullen vanaf eind 2024 tussen Amsterdam en Berlijn gaan rijden. In totaal zullen er 56 ICE L-treinen gaan rijden.