Siemens behaalt mijlpaal met levering van 1.250e locomotief

Treinbouwer Siemens Mobility heeft eerder deze maand een mijlpaal behaald met het afleveren van de 1250e locomotief. De klant die de jubileum-locomotief in ontvangst mocht nemen is het Duitse leasebedrijf RailPool.

De locomotief met het nummer 6193 139 is voorzien van een bescheiden kenmerk op het front waarop het het aantal van 1250 staat afgebeeld. Bij Siemens is het de gewoonte dat bij elke 250e geleverd spoorvoertuig, tegenwoordig voornamelijk de Vectron, een klein feestje gevierd wordt. De vorige duizendste Vectron locomotief voor de Deense Spoorwegen (DSB) werd in 2021 gepresenteerd en werd voorzien van een levensgroot getal met 1000 op de zijkant.

Siemens Vectron

De Siemens Vectron is een locomotiefplatform gebouwd door Siemens Mobility, en werd in 2010 gepresenteerd tijdens InnoTrans in Berlijn. Het heeft de voorgaande locomotieffamilies EuroSprinter en de daarvan afgeleide ES 2007 vervangen. Er bestaan verschillende elektrische aangedreven varianten, een diesel- en een dual-mode versie, die inmiddels in tientallen landen bij een groot aantal vervoerders beschikbaar zijn in zowel goederen- als tractie voor getrokken reizigerstreinen.

De naam Smartron wordt gebruikt voor een goedkopere uitgeklede elektrische uitvoering. Binnen Nederland zijn er momenteel acht Vectron-locomotieven bij NS beschikbaar die geleased worden bij het Oostenrijkse spoorbedrijf ELL. Deze worden ingezet voor de NightJet en momenteel ook incidenteel voor de IC Berlijn, die vanaf 10 december volledig wordt gereden met deze locomotieven.

Onderhoud (in Nederland)

De locomotief is modulair gebouwd, en kan zonder veel moeite in een werkplaats worden omgebouwd naar een andere configuratie, zoals voor inzet in een ander land met andere spanning en spoorbeveiliging. Omdat de locomotief modern is, kunnen monteurs ook heel makkelijk via de de schermen in de cabine eventuee storingsdiagnose eenvooudig uitlezen.

Binnen Nederland worden deze tractievoertuigen onderhouden bij LWR, een onderhoudsbedrijf die sinds 2019 gevestigd is op de Maasvlakte in Rotterdam en over een ruime moderne werkplaats bezit met hijsinrichtingen, zes sporen, een kuilwielenbank en een horizontale rollift buiten. Ook de bestickering van de NS Vectron locomotieven met het 'flow'-ontwerp vindt hier plaats door het gespecialiseerde bedrijf FleetShield.