Straks te weinig ruimte op station Groningen voor Wunderline naar Bremen

Er is straks te weinig ruimte op station Groningen voor de Wunderline naar Bremen. (Foto: Treinenweb)
Er is straks te weinig ruimte op station Groningen voor de Wunderline naar Bremen. (Foto: Treinenweb)

Het nieuwe Hoofdstation van Groningen is nog niet klaar, of het station is al weer te klein. Dat heeft Staatssecretaris Heijnen van Infrastructuur en Waterstaat laten weten tijdens Kamervragen. Er zou bij de opening in 2025 te weinig perronruimte zijn voor een toekomstige trein naar Bremen, die ook beter bekend staat als de Wunderline.

Stieneke van der Graaf, het Tweede Kamerlid uit Groningen voor de ChristenUnie, heeft vragen gesteld vanwege haar zorgen over de vertraging in de treinverbinding met Bremen, bekend als de Wunderline. Ondanks de optimistische vooruitzichten van het provinciebestuur, zal deze verbinding pas vanaf 2036 in dienst zijn.

Beperkte spoorcapaciteit op de Friesenbrücke

In juni van dit jaar werd bekend dat ondanks de heropening van de nieuwe Friensenbrücke bij Weener, er nog geen directe verbinding tussen Groningen en Bremen mogelijk zal zijn. De spoorbrug zal naar verwachting ongeveer 40 minuten per uur openstaan, waardoor treinverkeer gedurende die tijd niet mogelijk is. Er zullen op het gehele spoortraject diverse maatregelen genomen om een extra trein te kunnen laten rijden.

Voor de huidige dienstregeling die vanaf eind 2024 weer gebruik zal maken van de brug, is er voldoende capaciteit, heeft Heijnen toegezegd. Door eerder genomen maatregelen zal Leer sneller bereikbaar zijn in vergelijking met in 2015, toen de spoorbrug werd aangevaren.

Perronruimte

Heijnen heeft laten weten dat er onvoldoende plek op station Groningen is om de directe trein naar Bremen te kunnen ontvangen. "Daarvoor is eerst meer perroncapaciteit nodig: een extra keerspoor of meer perronruimte." In het huidige ontwerp van het station dat momenteel wordt aangelegd is geen rekening gehouden met deze uitbreiding. Ook spoorbeheerder ProRail kan het ontwerp in deze fase van de verbouwing niet meer aanpassen. Daarmee lijkt het erop dat de provincie, die het initiatief nam voor de verbouwing én de Wunderline, kostbare fouten heeft gemaakt.

Met als doel om rechtstreekse treinverbindingen binnen de provincie te verbeteren, heeft de provincie besloten om af te stappen van de 'kopsporen' die tot een doodlopende route leidden. De regionale treinen van Arriva zullen in de toekomst gebruikmaken van 3 doorgaande sporen: van Eemshaven naar Winschoten, van Delfzijl naar Veendam en van Leeuwarden naar Europapark, waardoor er betere verbindingen in de provincie ontstaan. De NS houdt de beschikking over vier kopsporen voor haar Intercity's en Sprinters. Naast de sporen, aan de kant van Rivierenbuurt wordt ook een nieuw busperron gerealiseerd, wat een eventuele uitbreiding met een extra treinperron in de weg zou staan.