Trenitalia bestelt snellere Coradia Stream treinen bij Alstom

Een ETR 103 trein van Trenitalia die ook de Pop genoemd wordt. (Foto: Saggitarrius A.)
Een ETR 103 trein van Trenitalia die ook de Pop genoemd wordt. (Foto: Saggitarrius A.)

Het Italiaanse vervoersbedrijf Trenitalia heeft de bestaande leveringsovereenkomst met treinfabrikant Alstom voor hun POP-trein, een Coradia Stream, gewijzigd waardoor er een nieuw type trein besteld kan worden. Het gaat om een achtdelige trein die in plaats van de huidige maximumsnelheid van 160 km/u een snelheid van 200 km/u kan bereiken.

De huidige modellen zijn de ETR 103 en 104 waarbij het laatste getal het aantal rijtuigen voorstelt, drie en vier rijtuigen dus. Het nieuwe model zal de ETR 108 worden die dus een lengte van acht bakken vormt. De Italiaanse vervoerder wil in het vernieuwde contract de mogelijkheid hebben om maximaal 100 van deze snellere treinen te bestellen. De levering zal in 2025 moeten starten, en de regio's Azio (4 stuks), Toscane (6 stuks) en Umbrië (12 stuks) lijken interesse te hebben. De treinstellen zullen ouder materieel moeten gaan vervangen. De nieuwe stellen zullen dus ongeveer dezelfde eigenschappen krijgen van de NS ICNG die op hetzelfde Coradia Stream platform van Alstom gebouwd is.

De huidige treinen zijn met 160 kilometer per uur een vertragende factor voor de snellere treinen Frecciarossa, Frecciargento and Frecciabianca die een topsnelheid hebben van 250 kilometer per uur. Met de inzet van langere treinen die 200 kilometer per uur kunnen rijden zou dit materieel hiervoor geen beperkingen meer mogen vormen.

Momenteel zijn er 31 driedelige treinstellen (ETR 103) afgeleverd en ongeveer 160 vierdelige stellen (ETR 104) waarbij de levering nog steeds plaatsvindt.