Geen geld vanuit het Rijk voor elektrificatie in Overijssel

Er is vanuit het Rijk geen geld beschikbaar voor elektrificatie van twee spoorlijnen in Overijssel. (Foto: Rob Dammers)
Er is vanuit het Rijk geen geld beschikbaar voor elektrificatie van twee spoorlijnen in Overijssel. (Foto: Rob Dammers)

Op dit moment wordt het plan om twee spoorlijnen in Overijssel te elektrificeren uitgesteld. De provincie heeft van het Rijk te horen gekregen dat er de komende jaren geen financiële bijdrage zal worden geleverd aan de verduurzaming van deze spoorlijnen.

Eerder werd duidelijk dat de Provincie de trajecten Hengelo-Zutphen van 42 kilometer en Almelo-Hardenberg van 19 kilometer wou laten elektrificeren, omdat dit goedkoper zou zijn dan de aanschaf van batterijtreinen. De provincie heeft van het Rijk vernomen dat er in de komende jaren geen financiële steun zal worden verleend voor het verduurzamen van de spoorlijnen. Ook voor de vernieuwing van de N35 tussen Wijthmen en Nijverdal, en het knooppunt Azelo - Buren zou geen budget beschikbaar zijn.

Elektrificatie

Het elektrificeren van de spoorlijnen brengt aanzienlijke kosten met zich mee. Voor het traject tussen Hengelo en Zutphen wordt geschat dat het tussen de 90 en 130 miljoen euro zal kosten, terwijl de verbinding tussen Almelo en Hardenberg naar schatting 40 tot 65 miljoen euro zal vergen. Desondanks biedt de elektrificatie van de treinen tussen Hengelo en Zutphen een jaarlijkse besparing van 3,5 miljoen euro in vergelijking met de huidige dieseltreinen.

Het oorspronkelijke plan was om het spoor tussen Hengelo en Zutphen, en Almelo en Hardenberg tegen december 2027 te elektrificeren. Echter, dit wordt bemoeilijkt doordat het Rijk geen verdere financiële middelen beschikbaar stelt. Dit betekent ook dat er geen financiële middelen meer beschikbaar zijn voor ProRail om de noodzakelijke volgende stap, namelijk de planuitwerking, op te starten.

"Met een aflopende concessie in het vooruitzicht en treinen die het einde van hun technische levensduur rap naderen, is het gevolg van de opstelling van het Rijk dat de provincie óf zelf aan de aan de lat staat voor hoge kosten om het spoor te verbeteren, óf nieuwe dieseltreinen voor moet schrijven die vervolgens nog 30 jaar blijven rijden", schrijft het provinciebestuur van Overijssel. De Provincie stelt dat nogmaals 30 jaar blijven doorrijden met dieseltreinen niet past in het Klimaatakkoord.

Plan uitwerking

Hoewel er vanuit het Rijk geen budget beschikbaar is voor onderzoek of elektrificatie is prorail momenteel al wel bezig met een plan uit te werken voor de elektrificatie van Almelo-Mariënberg.