Opstelterrein Amsterdam Westhaven afgelopen zaterdag officieel geopend

Het nieuwe opstelterrein aan de Westhaven in Amsterdam is afgelopen zaterdag officieel geopend, nadat er vanaf eind april al spoorvoertuigen geparkeerd konden worden. Rond het middaguur werd het terrein feestelijk geopend door Harro Homan (regiodirecteur ProRail), Irma Winkenius (regiodirecteur NS) en de Amsterdamse wethouder Reinier van Dantzig.

Een aantal uitgekozen treinliefhebbers konden zaterdag hun hart ophalen bij de opening van het opstelterrein Westhaven op zaterdag 27 mei. Het terrein opende namelijk voor één keer zijn deuren voor publiek, waar ze een line-up van intercity-treinen kon bekijken en een rondleiding over het terrein kregen.

Opstelterrein

Het gebied, dat oorspronkelijk bestond uit een zandvlakte en een bosgebied, is nu omgetoverd tot een opstelterrein met vier kilometer aan spoor met wissels, bovenleidingsportalen, een relaishuis en een onderstation. Het terrein heeft een oppervlakte van twintig voetbalvelden groot. Er kunnen zowel reizigerstreinen, internationale treinen (Nightjet en IC Berlijn) en goederentreinen worden gestald.

In 2020 zijn de werkzaamheden begonnen voor de uitbreiding van het opstelterrein Westhaven, dat nu plaats biedt aan 110 treinbakken. Deze uitbreiding was onderdeel van het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer op het traject Amsterdam-Eindhoven. Voor de uitbreiding van het opstelterrein is een braakliggende strook grond gebruikt die naast het bestaande opstelterrein voor goederentreinen lag.

Duurzame bouw

Bij dit project is er waar mogelijk duurzaam en circulair gewerkt door aannemer VolkerRail. ProRail is de afgelopen en komende jaren bezig met het opschonen van het Nederlandse spoor, waardoor er veel materialen vrijkomen die hergebruikt kunnen worden. Bijzonder aan de locatie is het hergebruik van materialen. In totaal zijn er op het opstelterrein vier wissels, elf kilometer spoorstaven, zeven kilometer dwarsliggers en drie stootjukken hergebruikt. Om bij te dragen aan duurzaamheid zijn er ook een aantal windmolens geplaatst, die in samenwerking met Vattenfall, NS en de haven duurzame energie opwekken.

Groei van vervoer

De uitbreiding was hard nodig. De komende jaren verwachten NS en ProRail een exponentiële groei van het vervoer van reizigers en goederen wordt verwacht. Zo zal er de komende jaren nieuw materieel instromen, waaronder de ICNG, maar ook het oudere ICR-materieel zal door de NS als back-up aan de kant gaan. Niet alleen in Amsterdam is een nieuw opstelterrein geopend, maar ook in Arnhem en Amersfoort is er een aantal jaren geleden een nieuw opstelterrein geopend.