Provincie wil ruim 22 miljoen euro neerleggen voor extra trein Groningen - Winschoten

Als het provinciebestuur van Groningen ligt, zal de trein tussen Groningen en Winschoten over een aantal jaar sneller en vaker rijden. De provincie is bereid om 22,6 miljoen euro beschikbaar stellen voor de snellere treinverbinding.

Al langer bestaat er de wens om een snellere trein tussen Groningen en het oosten op te zetten, echter zorgt de instabiele ondergrond ervoor dat er maar beperkte snelheden gereden kunnen worden. Nu rijdt de trein maximaal 120 kilometer per uur, terwijl de wens er ligt om 140 kilometer per uur te rijden. Daarom moet er gekeken worden op welke trajecten er wel de maximale snelheid kan worden behaald.

Bodemgesteldheid

Het aanpassen van de bodemgesteldheid van het spoor zou volgens de provincie 'onbespreekbaar' en onbetaalbaar zijn. Uit onderzoek is gebleken dat het spoor dan voor minimaal een jaar buiten dienst gesteld moet worden, en volgens gedeputeerde Fleur Gräper (D66) is dat geen oplossing.

Tijdwinst

Ondanks dat de provincie tegen tegenvallers aanloopt is er wel onderzoek gedaan naar een gedeeltelijk snellere verbinding. "De grootste tijdwinst halen we door alleen in Hoogezand te stoppen", zegt Gräper. "En we winnen natuurlijk wel snelheid op de stevige stukken." Ook kan de snellere trein gaan zorgen voor een extra trein op het spoor.

Wunderline

De spoorlijn is een onderdeel van de 'Wunderline' welke Groningen met Bremen moet verbinden. Daarom is een snellere trein van belang voor deze verbinding die de komende jaren nog verder zal worden ontwikkeld. Zo wil de provincie dat er een extra perron bij Scheemda zal worden aangelegd, dat de perrons van Zuidbroek aangepast worden en dat er passeersporen langs het traject worden aangelegd, omdat het traject een enkelspoor is.

Provinciale Staten moet nog uitspraak geven over de plannen, maar volgens de verwachtingen zouden zij niet dwars gaan liggen.

Foto: H. Boorsma
Foto: H. Boorsma