Partijen tekenen samenwerkingovereenkomst voor Wunderline

De Wunderline welke Groningen met Bremen moet verbinden heeft een belangrijke stap gezet. Afgelopen donderdag is er een bindende samenwerkingsovereenkomst ondertekend tussen de provincie Groningen, Land Nedersaksen en Vrije Hanzestad Bremen.

Donderdag hebben beide partijen tijdens de Wunderline Conferentie in Winschoten de samenwerkingsovereenkomst ondertekend waarmee ze het belang van de Wunderline benadrukken die Groningen met Duitsland en de rest van Europa moet verbinden.

In de overeenkomst worden afspraken genoemd waarmee de Wunderline in diverse fase's tot stand zal worden gebracht. Dit zal pas mogelijk zijn als de kapot gevaren Friesenbrücke tussen Weener en Leer. in 2024 gerepareerd is. Zo wordt ook de kwaliteit besproken: Kortere reistijd, meer comfort en betere toegankelijkheid.

Fasen

De verbinding naar Bremen zal de komende jaren in enkele fasen worden verbeterd. Allereerst is het de bedoeling om in 2024 een semi-sneltrein tussen Groningen en Leer te laten rijden. De trein rijdt dan als sneltrein van Groningen naar Winschoten en daar vandaan als stoptrein naar Leer. Een belangrijk obstakel die dan wel moet zijn opgelost is de reparatie van de Friesenbrücke, welke begin december 2015 total loss gevaren werd door een vrachtschip. Uiteindelijk moet in deze fase de reistijd tussen Groningen en Bremen zijn verkort van 2 uur en 50 minuten naar 2 uur en 26 minuten. In deze fase zal ook het spoor tussen Scheemda en Winschoten worden verdubbeld. Deze werkzaamheden zullen in 2021 van start gaan.

De tweede fase van de reistijdswinst zal tussen 2028 en 2030 worden gehaald door een aanpassing aan het spoor bij Oldenburg. Dit spoor zal dan worden verdubbeld zodat de reistijd verder teruggebracht kan worden naar 2 uur en 10 minuten. Ook zullen er dan meer treinen tussen Groningen en Leer rijden: Twee keer per uur moet er dan een sneltrein tussen Groningen en Leer rijden die na Winschoten door zal rijden als stoptrein.

De derde fase is een directe trein vanaf Leeuwarden naar Leer. Dit zal pas mogelijk zijn als de infrastructuur op station Groningen dit toelaat. Momenteel is nog niet duidelijk waneer deze fase zal worden uitgevoerd.

De laatste stap is het doortrekken van de trein vanuit Leer naar Bremen. De reistijd tussen Groningen en Bremen moet dan zijn afgenomen tot minder dan twee uur. Dan pas kan deze treinverbinding zich als concurrentie beschouwen van de auto, legt Tjeerd Postma uit, die projectleider is de Wunderline. Dit zal mogelijk pas na 2035 zijn. Omdat de concessie van Arriva in 2035 afloopt lijkt het niet onwaarschijnlijk dat de treinverbinding Groningen - Bremen onder de nieuwe concessie zal vallen, en dus ook mogelijk een andere vervoerder dan Arriva zal krijgen.

Inmiddels is de financiering voor de eerste twee fases al rond. Nederland is bereid om om 75 miljoen euro bij te dragen, hiervan komt 17 miljoen euro uit het Ministerie van Infrastructuur. Duitsland zal 86 miljoen euro bijdragen. De Europese Unie is bereid om 10 miljoen euro aan het project bij te dragen.

Lof over Wunderline

Staatssecretaris van Veldhoven sprak tijdens de conferentie haar lof uit over de plannen met voor de Wunderline: "Ik voel mij heel betrokken bij dit project, en zal dit ook blijven. Deze nieuwe treinverbinding brengt de provincie Groningen en Land Niedersachsen, de tussenliggende gebieden en dus ook Nederland en Duitsland dichter bij elkaar. In iets meer dan 2 uur van Groningen naar Bremen. Daarmee ontsluiten we 2 prachtige noordelijke regio’s. Het past heel goed in de Europese gedachte om het Europese spoornetwerk beter te verknopen. Om daarmee de samenwerking over de grenzen van lidstaten makkelijker te maken, en het vervoer duurzamer."

Ook zei ze dat de Europese Commissie de Wunderline ziet als een voorbeeldproject voor grensoverschrijdende verbindingen.

Foto: H. Boorsma
Foto: H. Boorsma