Staatssecretaris vindt Lelylijn overbodig

Als het aan het kabinet ligt komt er geen Lelylijn. Dat heeft staatssecretaris Stientje van Veldhoven (D66) van Infrastructuur en Waterstaat donderdag laten weten aan de Tweede Kamer tijdens een debat over de toekomst van het openbaar vervoer.

Volgens de staatssecretaris is het vervoer over de rails niet altijd de verbetering voor het openbaar vervoer. "Dan is het bijvoorbeeld beter te denken aan een tram of hoogwaardige buslijn", zei Van Veldhoven.

Lobby

Vanuit de provincies Flevoland en Friesland is er de afgelopen tijd een sterke lobby op gang gekomen om een spoorverbinding tussen Lelystad - de Noord-Oostpolder - Heerenveen - Drachten en Groningen te realiseren. Ook waren er diverse fracties die in de Tweede Kamer aandacht vroegen voor de spoorlijn. Echter lijkt de staatssecretaris geen interesse in de spoorlijn te hebben. Volgens haar zijn er op andere plekken in het land grotere problemen op te lossen.

Ook de NS houdt zich liever vast aan de huidige plannen voor het versnellen van verbindingen in het noorden van het land. Daaronder vallen de eerder gemaakte plannen voor een snellere trein die over de bestaande spoorlijn uiteindelijk een half uur tijdwinst moet gaan opleveren tussen Groningen en Den Haag, en snellere stoptreinen met het nieuwe SNG Sprinter-materieel tussen Groningen en Zwolle die inmiddels al in dienst zijn.

Wim van Wegen van D66 in Noordoostpolder, die in Flevoland de lobby rond de Lelylijn begon, is niet onder de indruk van de woorden van Van Veldhoven: "De fractie van D66 in de Tweede Kamer is wel enthousiast."

Hij ziet dat het enthousiasme in de provincies Flevoland en Friesland ook groeit, maar nog niet in Groningen. "Als wij onze missie goed uitvoeren gaat Groningen ook om en kunnen wij van onderop het kabinet overtuigen van de noodzaak van de Lelylijn", aldus Wim van Wegen.

Zuiderzeelijn

Het traject van de Lelylijn lijkt op de Zuiderzeelijn, welke uiteindelijk in 2007 werd afgeschoten door de minister van Verkeer en Waterstaat, omdat de investering te weinig zou bijdragen aan de economische verbetering van het noorden van het land. De regio werd destijds door het Rijk gecompenseerd met 2 miljard euro Zuiderzeelijngelden. Het geld was bedoeld voor economische ontwikkelingen.

Foto: PxHere
Foto: PxHere