[video] ProRail doet proef met extra lange goederentrein

Afgelopen weekend voerde ProRail samen met spoorgoederenvervoerder Rail2U een bijzondere proefrit uit met een goederentrein met een lengte van 740 meter. Momenteel is een goederentrein gemiddeld 650 meter. Door meer goederenwagons tegelijk te koppelen, kunnen vervoerders beter concurreren met de weg.

De proef die op zondag 9 december plaatsvond is een van de afspraken die is opgenomen in het maatregelenpakket spoorgoederenvervoer dat door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, ProRail en de spoorgoederensector is overeengekomen.

Groei

Met het maatregelenpakket willne spoorvervoerders- en verladers, ProRail, havenbedrijven en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat de positie van de transportsector ten opzichte van de ons omringende landen en ten opzichte van weg en water verbeteren. Deze sector heeft de ambitie om met deze en andere maatregelen de omvang van het goederenvervoer per spoor te laten groeien van 42 miljoen ton in 2016 naar 54-61 miljoen ton in 2030.

Testritten

Op zondag reed de 740 meter lange goederentrein heen en weer over de Brabantroute, van goederenemplacement Kijfhoek in Zwijndrecht naar het Duitse Viersen (vlak boven Möndchengladbach) en terug. Dierdoor kan de verkeersleiding problemloos schakelen in verschillende scenario’s uit om complicaties in het reguliere treinverkeer zo goed mogelijk op te lossen. Ook wordt er onderzocht wat de invloed van de langere treinen is op de sluitingstijd van overwegen en welke andere knelpunten er zijn om zulke lange treinen door Nederland te laten rijden.

Foto: ProRail
Archieffoto en video: ProRail