Mijlpaal gehaald bij verbinden Betuweroute met Duitsland

Er is door spoorbeheerder ProRail een mijlpaal bereikt in de aanleg van het derde spoor tussen Zevenaar en Oberhausen. Met de afgeronde werkzaamheden in Nederland is Duitsland nu verder aan zet om het 70 kilometer lange goederenspoor af te bouwen. Met dit spoor kan de Betuweroute straks nog beter worden benut.

Zevenaar is een belangrijk knooppunt in het sporennetwerk. Ten oosten komen goederentreinen van de Betuweroute en de reizigerstreinen vanuit Arnhen en Duitsland bij elkaar. Om de groei hiervan op te vangen is door ProRail in samenwerking met DB Netz en diverse ingenieursbureau's hard gewerkt om de goederensporen te scheiden van de reizigerssporen. In Nederland is hiervoor een nieuw drie kilometer lang spoor aangelegd welke aansluit op de Betuweroute. Dit spoor is voorzien van 25 kV en ERTMS.

Afgeronde werkzaamheden

In 2014 heeft ProRail het ATB-systeem tussen Zevenaar en Emmerich vervangen door het ERTMS-systeem. Ook hiervan is de software geüpgraded zodat deze gelijk loopt met de Betuweroute. In 2015 werd het sporennetwerk verniemd en werden er tussen Zevenaar en Zevenaar Oost nieuwe hogesnelheidswissel aangelegd. In 2016 werd begonnen naar de ombouw van de bovenleiding van de conventionele 1500 volt naar 25kV, waardoor goederentreinen nog maar één keer van spanning hoefden te wisselen.

In 2017 werd begonnen met de bouw van het nieuwe en derde spoor tussen Zevenaar Oost en de Duits grens. Deze werkzaamheden zijn nu dus afgerond, waarmee Duitsland op zijn beurt verder kan werken aan de verbinding in hun land.

Derde spoor Duitsland

In Duitsland zal het spoor van Emmerich tot aan Oberhause lopen. Aan het 70 kilometer lange traject wordt momenteel nog door Duitse spoorbeheerder DB Netz gewerkt. Zij laten hierbij ongeveer 100 nieuwe viaducten bouwen of laten deze aanpassen. Ook zullen er bij de oosterburen tientallen overwegen worden gesaneerd. Het is vanwege deze werkzaamheden nog niet duidelijk waneer het derde spoor volledig in gebruik zal worden genomen.

Afsluitingen Betuweroute

Net als vorig jaar zal de Betuweroute komend jaar nog steeds beperkt worden gebruikt. ProRail leidt goederentreinen om via de grensovergang bij Venlo en in mindere mate via de grensovergang bij Bad Bentheim. Vervoer van gevaarlijke stoffen gaat wel zoveel mogelijk via de Betuweroute.

Archieffoto: ProRail
Archieffoto: ProRail