Punctualiteit op HSL in oktober gedaald

Het aantal reizigers op de HSL-Zuid groeide in 2017 al met 25% en de verwachting van de NS is dat die groei dit jaar doorzet. Met ingang de nieuwe dienstregeling in december 2018 laat NS hierom nog één Intercity Direct per uur extra rijden en dan krijgen alle Intercity Direct treinen een extra rijtuig.

De softwareproblemen leveren tijdelijk hinder op voor reizigers op de HSL. Met het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat is afgesproken dat de reizigerspunctualiteit dit jaar uitkomt op of boven de bodemwaarde van 82,1%. Tot eind september scoorde NS ruim hierboven met 83,6% van de reizigers. Door onder andere de softwareproblemen daalde dit cijfer in oktober tot 81,3%. Over 2017 haalde NS uiteindelijk een reizigerspunctualiteit van 83,4%, wat boven de afgesproken bodemwaarde ligt. De prognose is dat NS ook dit jaar de afspraken gaat nakomen. De puctualiteit wordt gemeten met hoeveel procent van de reizigers de reis kan maken volgens die reisplanner met een maximale vertraging van 5 minuten.

Extra langere treinen

Op dit moment is de zitplaatskans in de HSL-treinen 95,5%, waarbij er minimaal 91,2% mag worden gescoord. Met het toevoegen van één extra trein per uur vanaf december 2018 en het vanaf begin 2019 uitbreiden met een extra rijtuig van elke Intercity Direct trein (tussen Amsterdam - Rotterdam) wordt een capaciteitsuitbreiding van bijna 20% gerealiseerd. Voor reizigers zijn er dan elk uur 850 stoelen extra beschikbaar. Hiermee is voorlopig de maximale capaciteit van de NS-treinen op de HSL bereikt. Uiteindelijk zal in 2021 de nieuwe Intercity-trein moeten gaan rijden.

Intercity Brussel

Afgelopen april heeft NS twee nieuwe treinen op de HSL-lijn geïntroduceerd: de Eurostar Amsterdam-Londen en de Intercity Brussel. De uitval van de intercity Brussel was hierdoor korte tijd slechter direct na de start van het rijden via de HSL. Deze tijdelijke “prestatiedip” kondigde NS al vooraf aan bij het nieuwsbericht over de introductie. Sinds juni verbeterde de punctualiteit van deze treinen juist. Ook de treinen van de Intercity Brussel hebben nu last van het softwareprobleem bij de TRAXX-locomotieven.

Foto: Nederlandse Spoorwegen
Foto: Nederlandse Spoorwegen

Bron: NS