Particulier initiatief voor bijzondere 'Jazz-trein' naar Berlijn

In 2019 gaat er één à twee keer een nachttrein tussen Rotterdam en Berlijn rijden. Dat is althans het initiatief van Chris Engelsman van de website Noord West Express. De trein gaat rijden onder de naam Jazz Night Express, en zal voor liefhebbers een Jazz-podium bieden.

Het is de bedoeling dat de eerste trein op vrijdag 28 juni 2019 vertrekt, naar Berlijn. Een dag later zal de trein vanuit de Duitse hoofdstad weer vertrekken naar Nederland.

"Er rijdt nu niets, terwijl de nachttreinen altijd vol zaten. Daarom wil ik zelf iets doen", legt initiatiefnemer Chris Engelsman aan Treinreiziger.nl uit. Uit passie voor de nachttrein richtte hij in 2016 noordwestexpress.nl op, een plek vol informatie over nachttreinen in heel Europa. Aanvankelijk dacht Engelsman aan een nachttrein naar Zwitserland. “Maar dat is veel duurder, erg complex en bovendien is de vervoersvraag beperkter. Berlijn is echt een topbestemming met een grote vervoersvraag. Eigenlijk is het net iets te dichtbij voor een nachttrein, maar desondanks de meest logische bestemming”, legt de initiatiefnemer uit.

Dienstregeling

De trein zal in de nacht met een lagere snelheid rijden, zodat de trein op een gunstig tijdstip (circa 7:00 uur) in Berlijn aan komt. De bedoeling is dat de trein rond 20:00 uur uit Rotterdam vertrekt, en een uur later uit Amsterdam. Op de terugreis zal de trein waarschijnlijk om 23:00 uur vertrekken uit de Duitse hoofdstad, om rond zondagmorgen 9:00 uur in Amsterdam aan te komen. Een uur later moet eindbestemming in Rotterdam in beeld komen. De dienstregeling is nog niet definitief. Ondanks de trein een langere reistijd zal hebben dan de reguliere intercity is dat volgens Engelsman geen probleem. “Omdat je reist terwijl je slaapt, is de nachttrein nog steeds erg efficiënt.”

Jazz liefhebbers

Engelsman mikt met zijn initiatief op dit moment vooral op jazzliefhebbers en treinliefhebbers. “Omdat de trein in 2019 één, twee of misschien drie keer gaat rijden, zal het lastig zijn om mensen te trekken die echt naar Berlijn moeten. Het draait nu vooral om de beleving. Het is echt iets bijzonders”, aldus Engelsman. Engelsman is zelf overigens geen uitgesproken jazzliefhebber, maar hij vond de combinatie van nachttrein en jazz passend. “Jazz en nachttreinen gaan sinds jaar en dag goed samen. De Jazz Night Express blaast nieuw leven in deze combinatie.”

Engelsman heeft een samenwerking gevonden met cultuurmarketingbureau Gilles de Sitter om de nachttrein een muzikaal leven in te blazen.

Niet goedkoop

Om de eerste trein daadwerkelijk in juni 2019 te laten rijden, zijn er naar schatting ongeveer 400 reizigers nodig. In januari zal de kaartverkoop starten. Goedkoop wordt het niet. Eén ligplek in een 5-persoons couchette zal circa 140 euro tot 170 euro kosten voor een enkeltje, en ongeveer 230 euro tot 300 euro voor een retourtje. Wie meer comfort wil, kan een plekje reserveren in het slaaprijtuig. Daar zal een enkeltje 230 tot 300 euro kosten, en een retourtje 380 tot 490 euro. Engelsman erkent dat de tarieven vrij hoog zijn. “Dat is een beetje frustrerend, maar we bieden een bijzondere ervaring. We hopen dat het volgend jaar goedkoper kan.”

Kick off evenement

Engelsman werkt samen met het Duitse Euro Express, waar hij de trein wil charteren. De bedoeling is dat de trein straks vijftien rijtuigen telt: twee slaaprijtuigen, negen ligrijtuigen, één restauratierijtuig, twee rijtuigen met een Jazz podium en één barrijtuig. Al benadrukt Engelsman dat de samenstelling nog niet definitief is. “We zijn het plan nog aan het uitwerken.” Wie het initiatief een warm hart toedraagt is op 16 november uitgenodigd voor een Kick-off evenement in Rotterdam. Geïnteresseerden kunnen op die dag meedenken met het initiatief. Wie bij het Kick-off evenement aanwezig wil zijn, dient zich vooraf aan te melden via de e-mail.

Foto: Beroesz (Wikipedia)
Foto: Beroesz (Wikipedia)

Bron: Treinreiziger